جدیدترین برنامه انتخاباتی منتشر شده توسط حذب لیبرال کانادا شامل چهار وعده جدید مهاجرتی است که در صورت انتخاب شدن در 21 اکتبر 2019 به آنها عمل خواهند کرد. این وعده ها عبارتند از:

  • حرکت به سمت افزایش متواضع و مسئولانه مهاجرت
  • شروع برنامه نامزدی شهرداری (Municipal Nominee Program)
  • دائمی کردن مسیر مهاجرتی آتلانتیک
  • رایگان کردن درخواست شهروندی کانادا برای افراد دارای اقامت دائم کانادا

لیبرال ها همچنین وعده افزایش ورود مهاجران به کانادا را داده‌اند. از زمان شروع به کار دولت لیبرال در سال 2015، سطح ورودی مهاجران از تعداد 260 هزار سالانه به هدف 330,800 مهاجرت در سال 2019 رسیده هست. هدف نهایی رسیدن به 350 هزار مهاجر تا سال 2021 می‌باشد. و اما خبر جدید این است که آنها پیشنهاد کرده‌اند که این افزایش بالاتر از سال 2021 پیش رود؛ این موضوع بدین معناست که ممکن است در سال های آخر دولت لیبرال تعداد ورودی مهاجران به 400 هزار نفر در سال برسد.
برنامه نامزدی شهرداری چطور به نظر می‌رسد؟
برنامه مهاجرت استانی کانادا از زمان شروع به کار خود در سال 1999 نقش اساسی‌ای در گسترش مهاجرت در استان های کوچکی مانند مانیتوبا، ساسکاچوان و استان هایی که در آتلانتیک کانادا هستند. البته جالب است بدانید که مهاجران اغلب در شهرهای بزرگ کانادا سکونت میگزینند.
شایان ذکر است که با وجود چند استثنا، 80 درصد از مهاجران اغلب ایالات به یک شهر به خصوص می‌روند؛ که نتیجه این امر درخواست شهرداری‌های کوچک برای اسکان مهاجران در شهرهای آنها را به عمل می‌آورد.
هنوز جزئیات کاملی از برنامه نامزدی شهرداری ارائه نشده است اما برنامه های اخیر ارائه شده توسط لیبرال ها مانند Rural and Northern Immigration Pilot (RNIP) و Atlantic Immigration Pilot (AIP) چشم اندازی اجمالی از انتظاراتی که باید داشت را ارائه می‌دهند.
لیبرال ها اعلام کرده اند که حداقل 5,000 فضای خالی را به برنامه مهاجرت شهرداری یا به اختصار MNP اختصاص خواهند داد. این نشان می دهد که MNP ، مانند سایر برنامه های کلاس اقتصادی که از سال 2013 آغاز شده است، به عنوان پایلوت مهاجرتی جدید معرفی می شود. این موضوع بدین معناست که تا سقف 2,750 متقاضی ممکن است از طریق برنامه مهاجرت شهری انتخاب شوند و تعداد باقی مانده به عنوان همسر و فرزندان وابسته به آنها بپیوندند. البته توزیع این تعداد اندک در سراسر کانادا که کشوری پهناور است کار آسانی نیست.
از طرفی، دعوت از این شهرداری ها برای مشارکت، باعث می‌شود تا شرایط بیشتری برای جذب مهاجران جدید در اختیار آنها قرار گیرد. با این وجود، ممکن است توزیع 2750 متقاضی در سراسر کانادا دشوارتر شود.
چرا درخواست شهروندی رایگان می شود؟
فردی که دارنده اقامت دائم کاناداست می‌تواند در صورت داشتن حداقل 1095 روز (سه سال) اقامت در کانادا طی پنج سال گذشته، درخواست شهروندی کانادا را دهد. متقاضی می‌بایست همراه با درخواست خود هزینه ای هم پرداخت کند که البته دولت فدرال از فوریه 2014 این هزینه را برای بزرگسالان از 100 دلار به 300 دلار افزایش داد. در سال 2015 هم بار دیگر آن را به 530 دلار رساند به علاوه هزینه حق شهروندی که 100 دلار کاناداست.
برآورد شده که حدود 80 درصد دارندگان اقامت دائم، کانادایی می شوند و به تابعیت کانادا در می آیند. اما منتقدان از بالا بودن هزینه درخواست ها گلایه کرده اند و گفته اند که مهاجران کم درآمد نمی توانند این مبلغ را بپردازند. حالا اما حزب لیبرال وعده داده است که در صورت پیروزی، کل هزینه درخواست برای شهروندی را حذف خواهد کرد و این کار را در راستای اصلاح قانون مهاجرت انجام خواهد داد و دسترسی به شهروندی کانادا را برای همه، فارغ از سن و موقعیت اجتماعی و اقتصادی امکانپذیر خواهد کرد.
پلتفرم لیبرال پیش بینی کرده است که حذف هزینه های درخواست شهروندی 75 میلیون دلار کانادا در سال مالی 2020-2021 برای مالیات دهندگان هزینه در بر خواهد داشت و این رقم برای سال مالی 2023-2024 به 110 میلیون دلار خواهد رسید. این هزینه‌ها حاکی از این است که حزب لیبرال انتظار دارد که در نتیجه اصلاحاتی که در سطح پذیرش مهاجران اعمال می کند، به تعداد بیشتری دارنده اقامت دائم حق شهروندی اعطا کند.

مشاوره مهاجرتی

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :