آب و هوای کانادا

با توجه به مساحت وسیع و تنوع جغرافیایی کانادا، ساکنین این کشور آب و هوای جنگل های بارانی گرمسیر تا مناطق منجمد و قطبی را تجربه می کنند و چهار فصل به شکل قابل تفکیک دیده می شود. دمای هوا در چمنزارهای مناطق جنوبی استان آلبرتا، مانیتوبا و ساسکاچوان از ۳۸ درجه سانتی گراد در تابستان تا ۲۴ درجه در زمستان تغییر می کند. ونکوور و ویکتوریا در ساحل اقیانوس آرام کمترین نوسان دمای سالانه (بین بالاترین و کمترین دما) را دارا هستند؛ در حالیکه بیشترین ناپایداری دما در انتاریو و کبک گزارش شده است که زمستان های سخت و تابستان های گرم و شرجی را پشت سر میگذراند. استان های حاشیه اقیانوس اطلس یعنی نیوبرانزویک، جزیره پرینس ادوارد، نوااسکوشیا و نیوفاندلند بهار و تابستانی معتدل و دلپذیر، اما زمستانی بسیار سرد و طوفانی دارند.
بهار فصل بارانی در بسیاری از نقاط کانادا است. دمای هوا در طول روز به تدریج بالا می رود ولی شب ها خنک است. میانگین دمای هوا در ماه های مارس، آوریل و اوایل می در حدود ۱۲ درجه سانتی گراد بالای صفر است.
تابستان رسماً از ۲۱ ژوئن آغاز می شود. ولی برای اغلب کانادایی ها ماه های جولای و آگوست تابستان محسوب می شود. در قسمت های جنوبی کانادا دمای هوا به طور معمول بالای ۲۰ درجه سانتی گراد است و گاهی اوقات به بالای ۳۰ درجه نیز می رسد.
در فصل پائیز که از ماه سپتامبر آغاز می شود، به همراه برگ-ریزان، هوا خنک می گردد. معمولاً در این موقع از سال باران زیادی می بارد. در برخی مناطق کانادا بخصوص در مناطق شمالی و یا کوهستانی این کشور بارش برف از نیمه دوم اکتبر شروع می شود. میانگین دمای هوا در طول روز در حدود ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی گراد است. دو فصل بهار و پائیز که در برخی مناطق بسیار کوتاه هستند، دلپذیرترین فصول در کانادا می باشند چرا که در اکثر نواحی با رطوبت کمتر، بهار و پاییز گرم و آفتابی است. در پاییز رنگین کمانی از رنگ ها در درختان افرا در استان های ساحل اقیانوس اطلس ایجاد می شود.
در زمستان همه مناطق، آب و هوایی سرد و یخبندان دارند. دمای برخی مناطق گاهاً به ۲۵ درجه زیر صفر می رسد و این در حالی است که سواحل غربی کانادا یعنی ساحل جنوبی بریتیش کلمبیا (مثل ونکوور)، به علت جریان هوای گرم و مرطوب اقیانوس آرام، معتدل ترین آب و هوا را داراست و به ندرت دمای زیر صفر را تجربه می کنند. در طول فصل زمستان دمای هوا در بیشتر نقاط کشور در طول روز و شب زیر صفر است. در بیشتر مناطق کانادا از اواسط دسامبر تا اواسط ماه مارس برف بر روی زمین دیده می شود. هر چه قدر که ارتفاع منطقه بیشتر باشد و یا به شمال کانادا نزدیک تر باشد، زمستان های به مراتب سخت تری نیز در آنجا حاکم است. البته یوکان با دمای ۶۱ درجه سانتی گراد رکورددار سردترین دمایی است که تا کنون در کانادا ثبت شده است. خوشبختانه جمعیت زیادی در این مناطق زندگی نمی کنند. تعجبی ندارد که منطقه شمالی برخی استان ها و حوزه های شمالی، سرزمین سپید شمالی (Great White North) نامیده می شود که تابستان (دوره بدون یخبندان) تنها ۲ ماه طول می کشد.

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :