تحصیل در کانادا

کانادا دارای یکی از قوی ترین سیستم‌های آموزشی در جهان است. در کانادا، تحصیلات دانشگاهی بر عهده دولت هر ایالت می‌باشد که هر ایالت نیز قوانین خاص خود را در این زمینه دارد. با این حال قوانین پایه‌ای در همه جای کانادا حاکم است. تحصیل در کانادا در دوره های دبستان و راهنمایی (Elementary)، دبیرستان (High School)، لیسانس یا کارشناسی (Bachelor)، فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد (Master)، دکتری (P.H.D) و دوره های فنی کالج امکان پذیر است.

در کانادا مدارس به لحاظ نوع مذهب به سه دسته کاتولیک، مسیحی و بدون مذهب تقسیم بندی می شوند. مدارس کانادا به دو دسته دولتی و غیر دولتی تقسیم می شوند. شهریه مدارس دولتی در کانادا رایگان است که البته فقط برای افرادی می‌باشد که دارای اقامت دائم کانادا هستند و یا والدین آنها با ویزای تحصیلی یا کاری در کشور کانادا اقامت دارند، اما در مدارس بخش خصوصی نیاز به پرداخت شهریه‌ می‌باشد.

تحصیل در کانادا در مقطع ابتدایی و راهنمایی (Elementary):

کودکان معمولا از ۵ سالگی وارد مهد کودک می شوند. تحصیلات ابتدایی بسته به نوع ایالت تا ۶ سال است. پس از آن در برخی ایالات ۲ سال دوره راهنمایی وجود دارد و در غیر این صورت، دوره ابتدایی ۸ سال خواهد شد. در کبک، تحصیلات ابتدایی تا ۶ سال است و بعد از آن دانش آموز مستقیم وارد دبیرستان می شود.

تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان (High School):

تحصیلات دبیرستان معمولا به سال های ۹ تا ۱۲ اطلاق می شود. در ایالاتی که دوره راهنمایی دارند، دبیرستان سال های ۷ و۸ است. در کبک دبیرستان از سال ۷ تا ۱۱ است و بعد از آن دانش آموز قبل از ورود به دانشگاه باید یک دوره دو ساله را در CEGEP بگذراند.

تحصیل در کانادا در مقطع لیسانس یا کارشناسی (Bachelor):

برای تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا، متقاضی باید دارای حداقل دیپلم 12 ساله با حداقل معدل 14 باشد. دوره های کارشناسی در کانادا با زبان‌های انگلیسی و یا فرانسوی و با طول دوره 4 ساله ارائه می‌شوند. هزینه های تحصیل در دوره‌های کارشناسی در کانادا به طور متوسط و با توجه به دانشگاه و شهر محل تحصیل حدود 10,000 دلار بابت هر ترم می‌باشد. متقاضی تحصیل در دوره های کارشناسی در کانادا باید حداقل دارای آیلتس 6.5 یا 7 بسته به شهر و دانشگاه مورد نظر باشد. لازم به ذکر است که پذیرش در دوره های کارشناسی به صورت کاندیشنال نیز مورد قبول است؛ به این صورت که متقاضیانی که دارای مدرک زبان با نمره پایینتر از نمره مورد نظر دانشگاه هستند و یا حتی مدرک زبان ندارند، میتوانند از دانشگاه ها پذیرش دریافت کنند به این شرط که قبل از شروع دوره تحصیلی خود، با توجه به سطح زبان، دوره زبان را از حداقل یک ترم در دانشگاهی که پذیرش در آن صادر شده است، بگذرانند.

تحصیل در کانادا در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد (Master):

شرایط تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا تقریباً مشابه با شرایط تحصیل در مقطع لیسانس می‌باشد؛ به این صورت که فرد متقاضی باید حداقل دارای مدرک کارشناسی با معدل 14 باشد. پذیرش در دوره‌های تحصیلی در مقطع فوق لیسانس با حداقل مدرک آیلتس 7-7.5 امکان پذیر است. طول دوره مقطع کارشناسی ارشد در کانادا بین 2 تا 3 ساله است. لازم به ذکر است که پذیرش کاندیشینال در این مقطع تحصیلی تقریباً غیرممکن است، پس پیشنهاد می‌شود که قبل از اقدام برای این دوره‌ها، برای دریافت مدرک آیلتس خود اقدام نمایید.

تحصیل در کانادا در مقطع دکتری (P.H.D):

برای تحصیل در کانادا هرچه مقاطع بالاتر را انتخاب کنیم، دریافت پذیرش از دانشگاه نیز سخت‌تر می‌شود. به طور مثال دریافت پذیرش در مقطع دکترا در کانادا کمی مشکل است. طول این دوره‌ها بین 3 تا 5 سال می‌باشد و نیازمند آیلتس بالا، مدرک کارشناسی ارشد با معدل بالا و همچنین داشتن مقالات معتبر و… می‌باشد. البته هیچ چیز غیرممکن نیست و فقط باید از نظر تحصیلی بسیار قوی باشید تا بتوانید برای مقطع دکتری در کانادا پذیرش دریافت کنید. همچنین برای دریافت پذیرش در این مقطع، حتماً باید آیلتس 7.5 آکادمیک را داشته باشید و امکان دریافت پذیرش به صورت کاندیشینال برای دوره دکتری نمی‌باشد.

تحصیل در کانادا در دوره‌های فنی و حرفه‌ای کالج:

پذیرش در دوره های فنی و حرفه‌ای در کالج های مختلف در کانادا مستلزم داشتن حداقل تحصیلات دیپلم 12 ساله با معدلی متوسط می‌باشد. تحصیل در کالج های کانادا، با توجه به ایالت انتخابی، به زبان انگلیسی و یا فرانسوی می‌باشد. متقاضی برای دریافت پذیرش دوره های فنی در کالج های کانادا، نیاز به حداقل آیلتس 6 یا 6.5 دارد؛ البته شایان ذکر است که دریافت پذیرش بدون مدرک زبان و یا با مدرک زبان با نمره پایین‌تر از نمره مورد نظر کالج نیز امکان پذیر است که در این صورت متقاضی باید با توجه سطح زبان خود، یک یا چند ترم دوره زبان در کالج مربوطه بگذراند و سپس به تحصیل در رشته مورد نظر در کالج بپردازد. هزینه دوره های فنی و حرفه‌ای در کالج های کانادا متفاوت است و بسته به ایالت و رتبه کالج، متغییر می‌باشد که این رقم به طور میانگین حدود 8,000 دلار کانادا بابت هر ترم می‌باشد.

برای مشاهده شرایط تحصیل در ایالت کبک (PEQ) اینجا را کلیک کنید..

مشاوره مهاجرتی

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :