هزینه زندگی در کانادا

برای یک تازه وارد به کانادا، سوالات مختلفی مطرح می شود که در این قسمت نکاتی مرتبط با  اجاره خانه و سایر هزینه های زندگی مرور می شوند. یک  مهاجر جدید که با سرمایه کمی به کانادا مهاجرت کرده، بایستی تلاش فراوان و جدی (گاهی بیش از شش ماه) داشته باشد  تا در رشته تخصصی مورد علاقه اش،  کار پیدا کند. لذا دانستن هزینه ها برای برنامه ریزی زندگی می تواند مفید باشد.

بیشترین هزینه ماهیانه یک مهاجر کانادا را می توان اجاره خانه دانست. زیرا هزینه مسکن برای ساکنان تورنتو در کانادا یکی از هزینه های مهم و قابل توجه است. لذا اگر در منزل دوستان یا اقوام  اقامت نداشته باشید برای یک آپارتمان یک یا دوخوابه در زیرزمین خانه مسکونی، حداقل هفتصد دلار در ماه باید بپردازید. اگر همین آپارتمان در طبقات بالا باشد معمولا ازنهصد دلار در ماه برای مکانهای دورتر که در شرق یا غرب یا شمال تورنتو است باید پرداخت. روی خط مترو معمولا از هزار وسیصد دلار کمتر نمی توان پیدا کرد. لازم به ذکر است که در بعضی موارد اجاره پرداختی اپارتمان یا خانه شامل هزینه آب و برق و گاز و اینترنت و کیبل می باشد. ولی در بعضی ساختمانها، مستاجر این هزینه ها را جدا از اجاره پرداخت می کند.

سایر هزینه ها، بستگی به مکان زندگی و شیوه خرج کردن شما دارد ولی حداقل ماهی ۱۰۰۰ دلار  را برای یک زندگی خیلی ساده دونفره باید در نظر گرفت. حداقل بعضی از قیمتها  برای نمونه به شرح زیر می باشد:

هر بلیط اتوبوس نزدیک به ۳ دلار و کارت ماهیانه آن حدود ۱۰۰ دلار برای استفاده نامحدود پیاده و سوار شدن است. این کارت مناسب فردی است که تردد ماهیانه زیادی دارد. البته کارت روزانه هم است که حدود ۹ دلار قیمت دارد. (اتوبوسرانی تورنتو،  اتوبوسرانی ريچموندهيل در منطقه یورک شمال تورنتو )
بیمه اتومبیل شخصی ماهانه ۳۰۰ دلار

دوچرخه از ۱۰۰ دلار

موبایل ماهیانه ۳۰ دلار (حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ دقیقه مکالمه در آن هست)

تلفن خانه ماهیانه ۳۰ دلار

اینترنت پر سرعت  از ۳۰ دلار تا  ۵۰ دلار

کیبل  تلویزیون ۳۰ دلار به بالا  (به جز دو یا سه کانال که رایگان است برای تماشای بقیه کانالها در صورت تمایل شما ماهیانه باید مبلغی پرداخت کنید که بسته به انتخاب تعداد کانالها قیمتها فرق می کند که این مبلغ حداقل  ۳۰ دلار است.

گاز شهری ۱۰۰ دلار در تابستان و ۳۰۰  دلار به بالا در زمستان (این مبلغ مربوط به یک خانه مسکونی است)

برق ۵۰ دلار به بالا

آب ۳۰ دلار به بالا

سبزی در بسته های کوچک از یک دلار به بالا

میوه ها از پوندی ۱ دلار تا ۴ دلار

هندوانه هر عدد از ۲ تا ۷ دلار (با توجه به فصل تابستان) و سایر فصلها هر پوند ۲ دلار به بالا

یک بطری آب از نیم تا یک دلار و نیم – بسته به حجم و خنک بودن
یک لیوان قهوه، یک تا دو دلار
هزینه آرایشگاه از ده تا چهل دلار

برنج از پوندی یک دلار به بالا

نان بربری از یک و نیم تا دو دلار

پنیر کیلوئی ۱۰ دلار به بالا (البته پنیر در انواع بسته بندی های ایرانی و خارجی با طعم ها و قیمتهای گوناگون وجود دارد)

مرغ  و گوشت هم از پوندی یک و نیم دلار به بالا

تخم مرغ هر بسته ۱۲ تایی از دو دلار به بالا

غذاهای ایرانی آماده سرو هر پرس از ۶ دلار به بالا (در بعضی ساعات و در تعدادی از فروشگاهها نرخ بعضی از غذاها ارزانتر است)

شربت سینه یک شیشه ۱۵۰ میلی لیتر حدود ۳۰ دلار (دارو با بیمه OHIP نیست و بسیار هم گرانتر از ایران است)

ویزست دکتر چشم پزشک حدود ۶۰ دلار

عینک حدود ۱۲۵ دلار (فتوکروم با لایه ضد خش حدود ۲۰۰ دلار)

فیزیوتراپی هر جلسه حدود ۴۰ دلار (با بیمه)

ویزیت دکتر خانواده، یا دکتر متخصص که ایشان معرفی کند، آزمایشگاه،سونوگرافی، رادیولوژی، با بیمه OHIP برای مهاجران و افراد تبعه کانادا رایگان است.
راه حل دیگر برای خانواده های بزرگتر یا  دو خانواده کوچکتر که آشنائی کامل با فرهنگ  یکدیگر دارند، اجاره یک خانه مسکونی بجای آپارتمان است. برای تازه واردین به کانادا و نیز خانواده های کم درآمد، زندگی در شهرهای کوچکتر هم راه حل دیگری است. در این شهرها، قیمت خرید یا اجاره خانه معمولا کمتر از قیمت مشابه در تورنتو است. البته اگر قصد پیدا کردن کار در تورنتو را داشته باشید بهتر است شهری را انتخاب کنید که به  وسایل نقلیه عمومی مانند قطار شهری یا اتوبوس دسترسی داشته باشد. تعدادی از شهرهای کوچک نیز در مسیر گسترش بزرگراهها هستند که پیش بینی می شود قیمت املاک آنها هم افزایش یابد.

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :