تحصیل در آلمان

چرا تحصیل در آلمان؟
تحصیل در آلمان یکی از محبوب ترین گزینه های تحصیلات بین المللی به شمار می رود و کشور آلمان هر ساله پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان از سرتاسر دنیا می باشد. از عوامل این محبوبیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحصیل با هزینه پایین در دانشگاههای دولتی و خصوصی در قیاس با سایر کشورهای اروپایی و امریکایی (هزینه نسبتا رایگان برای دانشگاه های دولتی)
  • وجود برخی از دانشگاههای برتر دنیا در کشور آلمان
  • امکان تمدید ویزا به مدت 18 ماه، پس از اتمام تحصیل به منظور پیدا کردن کار و اخذ اقامت دائم آلمان
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در برخی رشته ها و دانشگاهها
  • امکان سفر به تمامی مناطق اتحادیه اروپا با ویزای دانشجویی آلمان
  • امکان کار دانشجویی و پوشش نسبی هزینه ها
  • امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال
  • امکان اخذ پذیرش با دیپلم ۱۱ ساله (بدون پیش دانشگاهی) از برخی دانشگاههای خصوصی

در دانشگاه‌های آلمان در حال حاضر حدود ۲ میلیون دانشجو مشغول به تحصیل هستند. تقریباً نیمی از این دانشجویان یعنی ۴۸٪ را بانوان تشکیل میدهند. بطور کلی بیش از ۳۷۶ مرکز آموزش عالی در آلمان که شامل ۱۰۲ دانشگاه، ۱۷۰ مدرسه عالی تخصصی، و ۶۷ مرکز خصوصی آموزش عالی امکان تحصیل را در اختیار داوطلبان قرار میدهند. در سالهای اخیر تعداد دانشجویان خارجی در آلمان رشد قابل توجهی داشته است. تنها کشورهای اندکی در اروپا مانند آلمان اینگونه امکانات متنوع برای تحصیلات عالیه را در اختیار قرار میدهند.
تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان

تحصیل در مقطع کارشناسی

مقطع کارشناسی در آلمان، یک دوره 4 ساله می باشد. برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاههای دولتی متقاضیان عزیز باید دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و همچنین مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی باشند (فقط رشته های غیر پزشکی).
اگر چه شما می‌توانید به صورت رایگان در دانشگاه‌های دولتی آلمان در مقطع کارشناسی تحصیل کنید، در هر ترم باید برای هزینه‌های ثبت‌نام و کارهای اداری به طور معمول بیش از ۳۰۰ € در هر ترم، بسته به دانشگاه، پرداخت کنید.
ممکن است مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی برای خرید یک سمستر کارت (Semesterticket) شوید که مربوط به هزینه‌های حمل و نقل عمومی با اعتبار شش ماه است؛ قیمت این کارت بسته به نوع آن متفاوت است. اگر دوره تحصیل شما بیش از حد استاندارد یعنی هشت ترم طول بکشد، ممکن است در هر ترم اضافه، ملزم به پرداخت شهریه‌ای معادل € ۵۰۰ شوید.
بیشتر دانشگاه‌ها در آلمان دولتی هستند. موسسات خصوصی معمولا شهریه مربوط به تامین مالی و هزینه‌های خود را چیزی حدود € ۲۰،۰۰۰ برای یک سال دریافت می‌کند.
کمک هزینه تحصیلی فدرال (BAföG: Bundesausbildungsförderungsgesetz) برای دانشجویان تبعه آلمان و دانشجویان اتحادیه اروپا و همچنین برخی از دانشجویان خارجی منتخب قابل استفاده است. به‌طور کلی، این کمک مالی برای افراد زیر ۳۰ سال سن (و کمتر از ۳۵ برای مدرک کارشناسی ارشد) است، اما در شرایط خاص استثنا قائل خواهند شد. این کمک هزینه معمولا در دو بخش ارائه می‌شود، ۵۰٪ آن کمک مالی دولتی است و ۵۰% دیگر به عنوان یک وام بدون بهره با اقساط پرداختی پس از اتمام حداکثر زمان کمک.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، یک دوره 2 تا 3 ساله می باشد که به زبان آلمانی و در برخی دانشگاهها به زبان انگلیسی ارائه می شود. با تغییر برخی از قوانین آموزشی آلمان در حال حاضر دانشجویان ایرانی که دارای مدرک کارشناسی از هر دانشگاهی (دولتی، آزاد، پیام نور و علمی کاربردی) و همچنین مدرک زبان آلمانی B1 یا آیلتس ۶ به بالا (برای تحصیل به زبان انگلیسی) باشند می توانند مستقیماً برای دوره کارشناسی ارشد در آلمان اقدام کنند.

تحصیل در مقطع دکترا

مقطع دکتر در آلمان، یک دوره 3 تا 5 ساله است و در اکثریت رشته ها فقط به زبان آلمان ارائه می شود.

در صورتی که متقاضی دارای شرایط زیر باشد، امکان دریافت بورسیه تحصیلی در این مقطع محیا می باشد:

  • داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر
  • داشتن مدرک دال بر تسلط کافی به زبان انگلیسی (حداقل آیلتس 7) یا زبان آلمانی (حداقل B2)
  • جلب نظر یک استاد مشاور(supervisor) که تز دکترا فرد را پشتیانی نماید.
  • داشتن تالیفات دانشگاهی از قبیل مقالات بین المللی، کتاب و…

هزینه های زندگی در آلمان

هزینه های زندگی در آلمان بسته به شهر محل زندگی و سبک زندگی افراد، متفاوت است. به طور مثال اجاره یک واحد آپارتمان یک خوابه در شهر های بزرگی مانند هامبورگ چیزی حدود 600 یورو در ماه و هزینه های زندگی برای هر نفر بین 300 تا 500 یورو در ماه می باشد. البته هزینه زندگی در خوابگاه های دانشجویی پایینتر است و بسته به متراژ اتاق و محیط خوابگاه، بین 200 تا 450 یورو در ماه می باشد.

تمکن مالی

مبلغ مدرک حساب مالی یا تمکن مالی، 10,236 یورو برای یک سال می باشد که این مبلغ هنگام انجام مراحل ویزا، در یک حساب به نام متقاضی در کشور آلمان بلوکه می شود و  زمانی که فرد به خاک آلمان برسد، میتواند حساب را از بلوک خارج کرده و مبلغ مورد نظر را برداشت کند.

ارزیابی مدارک تحصیلی ایرانی برای دانشگاه های آلمان

تمامی مدارک دانشگاهی ایرانی و مدارکی که خارج از آلمان دریافت شده اند، نیاز به دریافت تاییدیه ZAB را دارند. دولت آلمان برای این موضوع، وب سایتی را مشخص کرده که متقاضی با مراجعه به این وب سایت و مشخص نمودن رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل خود، میتواند نتیجه ارزیابی خود را مطابق موارد زیر مشخص کند.

  1. اگر دانشگاه محل تحصیل در لیست +H بود، نیاز به دریافت مدرک ZAB نیست و تنها یک پرینت از صفحه وب سایت کافیست.
  2. اگر دانشگاه محل تحصیل در لیست -H بود، احتمال دریافت مدرک ZAB بسیار پایین است.
  3. اگر دانشگاه محل تحصیل در لیست -/+H بود و یا در لیست موجود نبود، باید برای دریافت مدرک ZAB اقدام کرد.

* هزینه دریافت مدرک ZAB، در حال حاضر 200 یورو می باشد.

لینک ورود به وب سایت ارزیابی مدارک دانشگاهی

حداقل مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی، برای پذیرش  دانشگاه های آلمان متفاوت است اما با توجه به اینکه سفارت آلمان برای ارائه ویزای دانشجویی، به حداقل مدرک زبان B1 آلمانی نیاز دارد، پس توصیه می شود که پس از تشکیل پرونده خود و اقدام برای دریافت وقت سفارت آلمان به مطالعه زبان آلمانی بپردازید و حداقل مدرک زبان B1 آلمانی را دریافت کنید.

** در حال حاضر دریافت وقت سفارت آلمان در تهران، حدود 15 ماه زمان می برد.

مشاوره با پرشین مهاجر

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :