احتمال افزایش ظرفیت مهاجرتی کبک به 52500 پرونده تا سال 2022

دولت کبک طی بیانیه ای در تاریخ 7 جون 2019، خبر از افزایش تعداد پذیرش متقاضیان مهاجرت به این ایالت به عدد 52,500 تا سال 2022 را داد. این موضوع به معنای افزایش 10500 تازه وارد به کبک در سال جاری می باشد تا به عدد 42,000 مهاجر در این سال برسد و این امر نشانگر بازگشت به هدف مشخص شده‌ی قبل از انتخابات اکتبر 2018 کبک می‌باشد.
پیشنهادات ارائه شده در روز جمعه بر اساس جلسات عمومی مهاجرتی، از 12 آگوست اجرایی خواهد شد.
بین سال های 2015 تا 2018، سطح پذیرش متقاضیان مهاجرت به کبک به ترتیب 53,084، 52,388 و 51,118 بوده است.
CAQ (Coalition Avenir Québec) در اوخر سال گذشته به عنوان بخشی از قول های انتخاباتی خود، وعده کاهش پذیرش مهاجران به استان های فرانسوی زبان را داد.
سازمان مهاجرتی ایالت کبک گفته است که این طرح بیان کننده این است که کاهش تعداد مهاجران در جهت ارتقاء خدمات و سرویس دهی دولت به مردم، ضروری است. همچنین این سازمان اعلام کرده که: “پایه های این طرح بنا شده است اما سیاست ها و برنامه های لازم برای رسیدن به هدف، هنوز مشخص نشده‌اند.”
سازمان مهاجرتی استان کبک: “به همین دلیل ما، بین سال های 2020 تا 2022 افزایش تدریجی حدود 3000 تا 4000 پرونده را در نظر گرفته ایم تا هم دولت و هم جامعه مهاجرات از این موضوع رضایت داشته باشند”
دولت هدف خود را چیزی مابین 49,500 تا 52,500 پرونده تا سال 2022 در نظر گرفته است که از این عدد، 65 درصد به مسیر برنامه مهاجرتی کلاس اقتصادی کبک (Quebec’s economic-class) اختصاص داده شده است. این عدد در سال جاری، 59 درصد بوده است.
سایر پیشنهادات مندرج در سند جدید عبارتند از:

  • کمک به اتباع خارجی‌ای که دارای مدرک تحصیلی گرفته شده در کبک هستند و در حال حاضر در این ایالت زندگی می‌کنند؛ برای برطرف کردن نیازهای بازار کار استان.
  • کمک به متقاضیان متخصص در لیست مشاغل مورد نیاز و یا افرادی که دارای پیشنهاد شغلی هستند و می‌توانند با بازار کار کبک به سرعت وفق پیدا کنند.
  • سرعت بخشیدن به ورود متقاضیان کلاس اقتصادی (economic-class)، برای بهبود سریعتر بازار کار کبک.
  • حمایت از کارفرمایان در تمامی مناطق کبک برای استخدام هرچه سریعتر نیروهای خارجی به صورت موقت به جهت برطرف کردن سریعتر نیازهای بازار کار.
  • حمایت از آندسته از مهاجرانی که قوانین و ارزش های دموکراتیک کبک را می‌شناسند و همچنین با ارزش های حقوق بشر و آزادی نیز، آشنایی دارند.
  • گسترش تعداد مهاجران بالغی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، از طریق گسترش دسترسی به کلاس های آموزش زبان فرانسه‌ای که توسط دولت بنا شده‌اند.
  • تشویق مهاجران جوان برای سکونت به صورت دائمی در ایالت کبک، به جهت جلوگیری از پیری جامعه و کاهش جمعیت استان.

از اصلاحات مهاجرتی سازمان CAQ، به عنوان ناعادلانه‌ بودن و حتی مغایر با نیاز های کاری استان می باشد، انتقاد شده است که این دو مورد جزء شدیدترین انتقادات در کانادا به شمار می‌آید.
تحقیقی در ماه مارس نشان میدهد که هیچ شواهد و مدارکی دال بر اینکه کاهش مهاجرت باعث کمک به پیشرفت ایالت خواهد شد، وجود ندارد و از دولت کبک خواسته است تا سطح مهاجرت استانی را به 50,000 پرونده در سال برساند.
سازمان CAQ طی درخواستی که تحت لایحه Bill 9 ارائه داده بود، هدف به حذف و کنسل کردن بیش از 18,000 پرونده در حال انتظار کبک را داشت که البته این طرح با دستور دادگاه در ماه فوریه، فعلا متوقف شده است.
وزیر مهاجرت کبک، سایمون جولین بارت گفته است که: “پرونده هایی که تحت سیستم سابق کبک (first-come, first-served) سابمیت شده‌اند، بدون در نظر گرفتن نیازهای بازار کار کبک در نظر گرفته شده بودند.”
کبک در آگوست 2018 از سیستم first-come, first-served به سیستم ابراز علاقه مندی یا همان Expression of Interest تغییر رویه داد که آقای جولین بارت در این باره گفته است: “این سیستم برای بهبود عملکرد دولت به جهت انتخاب کارگران ماهر برای نیازهای بازار کار کبک، مناسب تر است.”

مشاوره مهاجرتی

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :