سالمندان در كشور دانماركشهروندان سالمند در كشور دانمارك، فرصت های بسیاری برای دنبال کردن علايق خود داشته و مي توانند زندگي فعالي داشته باشند.

سیاست دولت دانمارک براساس این اصل بنا نهاده شده است که فرد سالمند باید تا حد امکان مسئولیت و حق اظهار نظر در زندگی خود را داشته باشد. بنابراین شما به عنوان یک شهروند سالمند، حق دارید در ابعاد مختلف زندگي و مسایل شخصی خود تصمیم بگیرید. شهرداری ها دارای شوراهای حمایت از سالمندان می باشند که اعضای آنها شهروندان سالمندی هستند که به صورت محلی انتخاب شده و در مورد موضوعاتی که اهمیت خاصی برای سالمندان جامعه محلی دارند، به شهرداری مربوطه مشورت می دهند. جهت كسب اطلاع بيشتر در زمينه امکانات و محل اين جلسات، از شهرداری محل سكونت خود سوال نماييد.

از كار تا  بازنشستگی
جامعه دانمارک به مشارکت شهروندان سالمند تا حد توانایی آنها نیاز دارد. بعضی از افراد تا سن ۷۰ سالگی کار می کنند. سایرین در سن ۶۵ سالگی بازنشسته می شوند و حق دارند بازنشستگی دولتی دریافت کنند. عده دیگری باز هم زودتر خود را بازنشسته می کنند و از مزایای بازنشستگی قبل از سن مقرر و از حقوق بازنشستگی پیش از موعد استفاده می کنند.

بازنشستگی عمومی
اکثر شهروندان جامعه دانمارک با رسیدن به ۶۵ سالگی حق دریافت بازنشستگي عمومی را دارند. اگر به مدت ۴۰ سال از سن ۱۵ سالگی تا بازنشستگی در دانمارک زندگی کرده باشید، حق دریافت بازنشستگی عمومی کامل را دارید. اما اگر مدت کمتری در دانمارک زندگی کرده باشید، حقوق بازنشستگی کمتری به شما تعلق خواهد گرفت. محاسبه میزان دريافتي بازنشستگی بر عهده دفتر بازنشستگی شهرداری ها است و این دفتر می تواند مبلغی را که مشمول آن می شوید به شما اطلاع بدهد.

پس انداز بازنشستگی
بسیاری از کارمندان پيش از بازنشستگي، در برنامه های پس انداز بازنشستگی شرکت می کنند. بدين صورت كه، کارمند یا کارگر، مي تواند از كارفرما درخواست نمايد هر ماه مبلغي از حقوق خود را به یک موسسه بازنشستگی به عنوان “پس انداز زمان بازنشستگي” بپردازد. همچنين كارمند مي تواند، اين مبلغ را خود به طور مستقیم به یک پس انداز بازنشستگی شخصی در یک بانک یا یک موسسه بازنشستگی بپردازید.

مزایای بازنشستگی پیش از موعد
مزایای بازنشستگی پیش از موعد، افراد را قادر می سازد که به طور کامل یا جزئی از کار بازنشسته شوند.

به طور جزئي
فرد یک کارمند باقی بماند (دارای حقوق)  و در عین حال مزایای بازنشستگی پیش از موعد کمتری دریافت نماید.
به طور كامل
فرد ديگر كارمند نباشد و در عین حال مزایای بازنشستگی پیش از موعد بيشتري دریافت نماید.
بازنشستگی زودرس
بعضی از مردم از مشکلات روانی و جسمی رنج می برند، به طوری که قادر به کار کردن نمی باشند و باید پیش از وقت بازنشسته شوند. برای این که شخصی واجد شرایط بازنشستگی زودرس شود، باید شرایط خاصی را برآورده نماید. یکی از این شرایط، دوره اقامت در دانمارک می باشد.

کمک به سالمندان
اکثر افراد سالمند تا هر زمان که ممکن باشد در خانه خود زندگی کنند، امکان دریافت کمک در مسائلی مانند نظافت و خرید
برای آنها وجود دارد. میزان این کمک ها به ارزیابی نیازهای فرد سالمند توسط شهرداری ها بستگی دارد.

منازل سالمندان
اگر شهروند سالمندی با نیازهای خاص یا مشکلات جسمی می باشید، می توانید از شهرداری خود تقاضا نمایید، شما را به منزل سالمندان بفرستد. منزل سالمندان به طور خاص برای تامین نیازهای سالمندان و آنهایی که معلولیت دارند طراحی شده است. تعداد زیادی از منازل سالمندان با یک مرکز پرستاری ارتباط دارند، به طوری که تقاضای کمک برای ساکنین اين منازل آسان شود. منازل سالمندان ممکن است لیست انتظار داشته باشند، بنابراین بهتر است نام خود را در اين ليست زودتر ثبت کنید.

خانه سالمندان و خانه محافظت شده
سالمندانی که نیاز بیشتری به پرستاری دارند، هم می توانند در منازل تحت حفاظت ساکن شوند و هم می توانند در خانه سالمندان زندگی کنند. کارکنان آنجا مسئول مسائلی مانند آشپزی، شستن لباس و نظافت می باشند و در نظافت شخصي نیز به ساکنین کمک می رسانند. پرستاران همچنین هر جایی که لازم باشد برای نظارت بر مصرف دارو آماده می باشند و درمان پزشکی سالمندان را سرپرستی می نمایند. سالمندان باید هزینه دریافت این کمک ها را بپردازند، ولی معمولا هزینه ها آنقدر اندک است که فرد سالمند حتي با حقوق بازنشستگی نیز از عهده آن برمی آید.

 

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :