وزارت مهاجرت استان کبک، صبح امروز 7 فوریه 2019 لایحه جدیدی در راستای رفاه اقتصادی و اجتماعی استان کبک و به منظور افزایش انطباق پذیری مهاجران برای پاسخگویی به نیازهای بازار کار در مجلس نمایندگان استان کبک مطرح کرد.

وضعیت پرونده های سابمیت شده کبک

در این لایحه آمده است که، این استان قرار است ۱۸۰۰۰ پرونده انباشته شده از متقاضیان مهاجرت اسکلید ورکر را رد کرده و در سیاست مهاجرتی جدید خود، بر مهارت های زبان فرانسوی و نیازهای بازار کار تاکید خواهد کرد. این سیاست در قالب لاحیه‌ای موسوم به Bill 9 ارائه شده است. وزیر مهاجرت کبک سیمون ژولین بارت، هدف از ارائه این لایحه را اتخاذ سیاست شخصی شده تری اعلام کرده است که تاکید آن بر کمبود نیروی کار است.
آقای ژولین بارت گفته است: ”ما می خواهیم همه ی افراد از سراسر جهان بتوانند به کبک بیایند. اما شرط ما این است: آنها باید زبان فرانسوی را همراه با ارزش‌های کبک بیاموزند تا بتوانند برای همیشه در آن زندگی کنند”. او همچنین با اعلام نارضایتی از سیاست مهاجرتی کنونی کبک گفته است از آنجا که در این سیستم اولویت با هر که زودتر اقدام کند است نیازهای بازار کار در آن نادیده گرفته می شود. وی بر این باور است که باید پروفایل های متقاضیان مهاجرت را با نیازهای بازار تطبیق داد.
گفتنی است لاحیه ی مذکور (Bill 9)، با اضافه کردن متممی به قانون مهاجرتی کبک بر آن است که این قانون اهداف خود را روشن کند؛ در اهداف این قانون باید این مساله تضمین شود که مهاجران زبان فرانسوی را بیاموزند و ارزش های دموکراتیک جامعه کبک را آنگونه که در منشور حقوق و آزادی های بشر مطرح شده پاس بدارند و با آن خو بگیرند.
همچنین، این لاحیه این قدرت را به وزیر مهاجرت کبک می دهد تا او بتواند شرایطی را بر اتباع بیگانه که به دنبال اخذ اقامت دائم هستند تحمیل کند تا از اینکه وضعیت آنها متناسب با نیازهای بازار کار است اطمینان حاصل کند و مطمئن شود که آنها به لحاظ زبانی، اجتماعی و اقتصادی، خود را با جامعه کبک وفق می‌دهند.
با این حال، این لاحیه نحوه انجام این موارد را بیان نکرده است. متخصصان نیز این مساله را مطرح کرده اند که معلوم نیست آزمون ارزش‌ها، که یکی از تعهدات حزب Coalition Avenir Québec در انتخابات اخیر بوده، با قوانین کانادا سازگاری داشته باشد.
وجه پرداختی متقاضیان عودت داده می شود!
به موجب لاحیه ای تحت عنوان ” قانونی برای افزایش شکوفایی اجتماعی، اقتصادی کبک و تامین نیازهای بازار کار از طریق خوگیری موفقیت آمیزان مهاجران ” هر تقاضایی که قبل از تاریخ ۲ آگوست ۲۰۱۸ داده شده باطل اعلام شده و رد خواهد شد. آقای ژولین بارت همچنین اعلام کرده است که پول این ۱۸۰۰۰ نفر که بسیاری از آنها هنوز منتظر جواب هستند، و تاریخ ارائه درخواست برخی از آنها حتی به سال ۲۰۰۵ می رسد عودت داده می شود. جالب است بدانید که این مبلغ بالغ بر ۱۹ میلیون دلار می‌باشد.
اما با این حال، این لاحیه هنوز تصویب نشده و باید شورای ملی به آن رای بدهد؛ شورایی که اکثریت قریب به اتفاق صندلی‌های آن در اختیار حزب آقای ژولین بارت است. این حزب در انتخاباتی که در پاییز سال گذشته برگزار شد وعده داده که تعداد مهاجران را کاهش دهد و آزمون جدیدی برای سنجش خوگیری مهاجران با ارزش‌های کبک انجام دهد.
تصمیم به کاهش تعداد مهاجران موجبات نگرانی کسب و کارهایی را فراهم کرده که با کمبود نیروی کار دست و پنجه نرم می کنند. همانطور که در خبرهای قبلی اعلام شده بود، کبک دچار بحران کمبود نیروی کار است اما با این همه نرخ بیکاری آن سال گذشته به ۶.۱ رسیده است که در تاریخ کبک کم سابقه است.

مشاوره با پرشین مهاجر

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :