مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل

ایتالیا کشوری متشکل از شبه جزیزه ایتالیا به همراه دو جزیزه سیسل و ساردنی در دریای مدیترانه است که پایتخت آن شهر رم است. این کشور یکی از با سابقه‌ترین کشورهای دنیا در زمینه فرهنگ و تمدن می‌باشد و قرابت فرهنگی بسیاری با کشور ایران دارد. ایتالیا به عنوان بهشت دانشجویان رشته‌های معماری و هنر شناخته می‌شود و بسیاری از آنان مقصد خود را برای ادامه تحصیل و مهاجرت این کشور قرار می‌دهند.
امروزه به دلایل متفاوتی بسیاری از دانشجویان کشور ایتالیا را به عنوان کشور محل تحصیل خود انتخاب میکنند. تحصیل در ایتالیا به علت سطح علمی بالای دانشگاه ها، هزینه اندک، تنوع رشته فراوان و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بسیاری از رشته ها از مزایای تحصیل در این کشور است.
کشور ایتالیا یکی از کشورهای توسعه یافته قاره اروپا محسوب می‌گردد که عضویت رسمی گروه ۸ را دارد. این کشور در جنوب اروپا قرار دارد و از نظر رتبه بندی پنجمین کشور پرجمعیت اروپا است. واحد پول کشور ایتالیا مانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی می‌باشد. دو کشور واتیکان و سن مارینو به عنوان کوچکترین کشورهای دنیا در خاک ایتالیا قرار دارند. سایر همسایه‌های ایتالیا عبارتند از فرانسه، اسلوونی، اتریش و سوئیس که قسمتی از خاک ایتالیا به نام کامپیونه دیتالیا در کشور سوئیس قرار گرفته است.
اقتصاد ایتالیا جزو پیشرفته ترین اقتصادهای دنیا در نظام سرمایه داری است و مبتنی بر صنایع فلزی، ماشین آلات، شیمیایی، توریسم، کشاورزی و وسایل نقلیه می‌باشد.
شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در ایتالیا
تحصیل در ایتالیا در رشته هایی چون معماری، باستان شناسی، هنر، تاریخ و مهندسی همواره سرآمد دانشگاه های اروپایی بوده اند و قدمت، شهرت و اعتبار جهانی دارند. از دانشگاه های برجسته ایتالیا میتوان به دانشگاه بولونیا به عنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان با قدمتی بیش از 900 سال، دانشگاه پلی تکنیک میلان به عنوان بزرگترین دانشگاه فنی و مهندسی این کشور، دانشگاه ساپینزا رم از معتبرترین دانشگاه های اروپا در مهندسی، پزشکی، اقتصاد و دانشگاه فلورانس در رشته های معماری و طراحی صنعتی اشاره کرد.
شایان ذکر است که تحصیل در ایتالیا در اکثریت رشته ها در مقطع کارشناسی به زبان ایتالیایی ارائه میشوند و نیازمند ارائه مدارکی دال بر دانش زبان ایتالیایی است. البته تعدادی از رشته ها مانند علوم مهندسی، اقتصاد، مدیریت، کسب و کار بین المللی پزشکی، داروسازی، بیوتکنولوژی و به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند. در مقطع کارشناسی ارشد بیش از 148 رشته به زبان انگلیسی نیز تدریس می شوند که در این مقطع داشتن مدرکی دال بر دانش زبان انگلیسی مانند IELTS (Academic) 6 و یا TOEFL iBT 80 ضروری است. در مقطع دکترا تمام رشته ها علاوه بر ایتالیایی به زبان انگلیسی نیز ارائه خواهند شد.
پذیرش در مقطع کارشناسی جهت تحصیل در ایتالیا دانشگاه های ایتالیا یک بار در سال انجام میگیرد که محدوده زمانی آن معمولا از سپتامبر تا جون (اواسط مهر ماه تا اواخر خرداد ماه) است و شروع ترم در ماه سپتامبر (اوایل شهریور) می باشد. در مقطع کارشناسی ارشد بسته به نوع دانشگاه‌ها ممکن است یک یا دو بار در سال پذیرش انجام شود که مهلت پذیرش برای ترم پاییز سپتامبر تا جون (اواسط مهر ماه تا اواخر خرداد ماه) است و برای ترم بهار از جون تا نوامبر (تیرماه تا اواسط آذر ماه) است. لازم به ذکر است که رشته‌های تحصیلی در ترم دوم بسیار محدودتر از ترم اول می باشد. در مقطع دکتری یکبار در سال و معمولا در محدوده زمانی ماه‌های مارس تا دسامبر اسفند ماه تا آذر ماه و شروع ترم بسته به نوع دانشگاه از نوامبر تا فوریه است.
مزایای تحصیل در ایتالیا:

  • هزینه حداقلی شهریه دانشگاه در مقایسه به سایر کشورها
  • اخذ کمک هزینه ی زندگی تا سقف ۵,۰۰۰ یورو در سال
  • امکان دریافت خوابگاه رایگان
  • امکان اخذ سلف رایگان
  • دانشگاههای معتبر و شناخته شده
  • ویزای شنگن و امکان تردد در اروپا
  • شرایط ویزای نه چندان مشکل

در مقابل ایتالیا معایبی هم دارد که نمی توانیم از آنها چشم پوشی کنیم:

  • نرخ بیکاری نسبتاً بالا
  • چالش یادگیری زبان ایتالیایی برای کار همزمان و اقامت پس از تحصیل
  • عدم امکان دریافت ویزای همراه برای افراد متاهل
  • آزمون ورودی برای رشته های پر متقاضی

دانشگاه های معتبر ایتالیا

  • Politecnico di Milano
  • Università di Bologna
  • Scuola Normale Superiore di Pisa
  • Scuola Superiore Sant’AnnaPisa
  • Sapienza – Università di Roma
  • Vita-Salute San Raffaele University
  • University of Trento
  • University of Naples Federico II
  • University of Pisa
  • University of Modena and Reggio Emilia

بورسیه تحصیلی در ایتالیا
یکی از مهمترین شاخصه‌های تحصیل دانشجویان بین المللی در ایتالیا دریافت بورسیه تحصیلی تقریبی ۵۲۰۰ یورویی در سال می‌باشد. این بورسیه برای دانشجویان کشورهای جهان سوم در نظر گرفته شده است و با بورسیه‌های دانشجویان ممتاز متفاوت می‌باشد در نتیجه همه دانشجویان پذیرش شده در دانشگاه‌های ایتالیا بدون توجه به معدل و رزومه تحصیلی شان توانایی دریافت آن را دارند. در کنار این بورسیه، بورسیه‌های تحصیلی دیگری در حدود ۱۳۷۰۰ یورو نیز وجود دارد که توسط اساتید به دانشجویان مقطع دکترا می‌تواند تعلق بگیرد.
علاوه بر تمام آنچه که گفته شد کشور ایتالیا بورسیه و فاندهای تحصیلی خاصی را برای دانشجویان ممتاز علاقمند به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا در نظر گرفته است.
اقامت پس از تحصیل در ایتالیا
بعد از به پایان رسیدن تحصیلات در کشور ایتالیا میتوان برای مدت زمان حداقل 6 ماه ویزای تحصیلی را تمدید کرد و یا برای تبدیل آن به انواع دیگر ویزاهای اقامتی ازجمله ویزای کار اقدام نمود. شرط اقدام برای اقامت دائم ایتالیا حداقل 5 سال زندگی در خاک این کشور می باشد که 2 سال آن باید با کار و پرداخت مالیات باشد و از زمان ورود فرد به خاک این کشور و اخذ کارت اقامت این مدت محاسبه میگردد.
شرایط اخذ ویزای دانشجویی و تحصیلی ایتالیا
دانشجویان خارجی به گرمی در کشور ایتالیا پذیرفته میشوند، اما ملزم به همراه داشتن ویزای دانشجویی، گذرنامه و سایر مدارک مورد نیاز میباشند. به علاوه، مدارک فوق میبایست در اداره پلیس ثبت شوند. مهم ترین نکته در به همراه داشتن ویزا این است که شما نوع متناسب با شرایط خود را به مرکز پلیس ارائه دهید. قبل از ورود به دانشگاه مورد نظر خود، میبایست نگاهی به سایت دانشگاه بیاندازید تا از مدارک مورد نیاز آگاهی یابید.
ثبت نام در یکی از نزدیک ترین کنسول گری یا سفارت به ایتالیا انجام می شود. برای ارسال تقاضای ویزای بین الملل ایتالیا، میبایستی مبلغ 50 یورو بپردازید. شما می توانید به طور مستقیم به سفارت ایتالیا در کشور ایران مراجعه کرده و یا تلفنی امور خود را انجام دهید یا مدارک خود را ارائه کنید. دانشجویان ایرانی ممکن است ملزم به ارائه سوابق زیستی در طول پروسه کاری خود باشند. سوابق زیستی متقاضی در واقع، اطلاعات شخصی اضافه می باشد که کشور ها برای اهداف امنیتی از متقاضیان درخواست می کنند.
به علاوه در پروسه دریافت ویزا، ممکن است برای مصاحبه ویزایی خود به سفارت فراخوانده شوید. ویزای بین المللی ایتالیا برای بیش از3 ماه معتبر خواهد بود. بنابراین قادر خواهید بود تا در مدت دوره تحصیل خود با همین ویزا اقامت کنید و سالی یک مرتبه آنرا تجدید نمایید. اگر مایل به اقامت پس از دوران تحصیل خود در ایتالیا باشید، می بایستی برای دریافت ویزای مناسب، درخواست خود را به اداره امور مهاجرتی ارسال نمایید.
یکی از نکات مهم در دریافت ویزا آن است که بتوانید اثبات کنید می توانید خود را در طول مدت دوره تحصیلی به هر لحاظ حمایت کنید. برای کشور ایتالیا، نیاز است تا ماهانه 900 یورو از منبعی خارجی یا در حساب بانکی خود داشته باشید تا بتوانید اقامت خود را موجه کنید. اگر دانشجویان ایرانی بخواهند در دانشگاه بین المللی ایتالیا درس بخوانند، نیازی نخواهند داشت تا تسلط فوق العاده ای به زبان انگلیسی داشته باشند.
دانشجویان ایرانی نیاز به انجام آزمایشات پزشکی و همچنین باز کردن حساب بانکی به محض ورود به ایتالیا نخواهند داشت. این نوع از حساب بانکی، میزان پولی که هرماه بر می دارید را محدود مینماید و تنها زمانی به شما اجازه دسترسی را میدهد که به ایتالیا رسیده باشید.
هزینه و شهریه تحصیل در ایتالیا
هزینه تحصیل جهت اعزام دانشجو و تحصیل در ایتالیا در شهرهای مختلف, دانشگاه ها و مقاطع تحصیلی در کشور ایتالیا متفاوت می باشد. اما می توان گفت میانگین شهریه دانشگاه های ایتالیا 3000 تا 4000 یورو در سال است. این شهریه در مقایسه با شهریه بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی غیر اروپایی بسیار ناچیز است. حفظ کیفیت آموزشی و ارزش بالای مدارک تحصیلی دانشگاه های ایتالیا در اروپا و جهان در کنار هزینه اندک تحصیل این کشور را به مقصد بسیاری از مشتاقان تحصیل تبدیل کرده است.

مشاوره با پرشین مهاجر

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :