درباره کشور دانمارک چه می دانید؟ آیا امکان مهاجرت به این کشور وجوددارد؟

دانمارک کشوری است ثروتمند در شمال اروپا با پایتخت  کپنهاگ. جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۹ حدود 5.8 میلیون نفر برآورد شده‌است که 835000 نفر از آنها در پایتخت آن کپنهاگ زندگی میکنند. دومین شهر بزرگ دانمارک آرهوس با جمعیتی در حدود۳۰۰۰۰۰ نفر می‌باشد.

زبان رسمی این کشور دانمارکی بوده اما حدود 86% مردم زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم به خوبی میدانند چرا که آموزش زبان انگلیسی سالهاست که از کلاس اول ابتدایی در این کشور اجباری میباشد. واحد پول این کشور کرون دانمارک است و با اینکه در سال ۱۹۷۳ به اتحادیه اروپا پیوسته اما به منطقه یورو نپیوسته ‌است.

دانمارک جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی بوده و تنها با کشور آلمان مرزی خاکی دارد و با سوئد نیز از طریق پلی دریایی به نام اورسوند ارتباط دارد.

دانمارک با ۴۳٬۰۶۹ کیلومتر مربع مساحت به دلیل شمار زیاد جزایر، دارای خط طولانی ساحلی به درازای ۷٫۴۱۳ کیلومتر بوده و بیشتر نقاط این کشور در نزدیکی ساحل دریا قرار دارد . به دلیل نزدیکی به دریا و رطوبت مناسب هوا، دمای دانمارک در طول سال بسیار متعادل و مناسب بوده و بین 2- و 22 درجه بالای صفر متغیر میباشد. همچنین به دلیل میزان بارندگی و تابش مناسب بخش اعظم خاک دانمارک را زمین‌های کشاورزی حاصلخیز تشکیل می‌دهند.

بیشتر مردم دانمارک اسکاندیناویایی و با مردم سوئد و نروژ خویشاوندند. اسکاندیناویایی‌ها از تبار وایکینگ‌ها و شاخه‌ای از نژاد ژرمن هستند. 13٫۵٪ مردم این کشور را مهاجرانی تشکیل میدهند که بیشتر از کشورهای جنوب آسیا و خاورمیانه به دانمارک آمده‌اند.

برنامه مهاجرتی دانمارک ویژه پزشکان، پرستاران و دندانپزشکان

درباره برنامه مهاجرتی کادر درمان : پزشکان ، پرستاران ، دندان پزشکان به دانمارک بیشتر بخوانید .

آیا می دانستید که بدون داشتن مدرک زبان می توانید به دانمارک مهاجرت کرده و همزمان در همانجا مشغول یادگیری زبان و طی کردن پروسه اخذ پروانه اشتغال شوید؟

شما به راحتی و با طی کردن چند مرحله می توانید به این مهم دست پیدا کنید.

  • معادلسازی و تاییدیه مدارک تحصیلی در دانمارک
  • پس از تایید مدارک تحصیلی در خواست صدور ویزای 3 ساله دانمارک جهت انجام مابقی پروسه و رفتن به دانمارک همراه با همسر و فرزندان زیر 18 سال
  • شرکت در کلاسهای زبان دانمارکی به مدت تقریبی یک سال و اخذ نمره قبولی در آن
  • شرکت در امتحان تئوری و عملی رشته های پزشکی و دندانپزشکی (پرستاران از این مرحله معاف میباشند)
  • شرکت در کلاس سه روزه قوانین پزشکی در دانمارک (پرستاران از این مرحله معاف میباشند)
  • صدور اجازه کار بصورت آزمایشی و شروع به کار با حقوق به مدت 6 تا 12 ماه بسته به رشته
  • صدور اجازه کار قطعی پس از تایید دوره آزمایشی

با این ویزا چه امتیازاتی بدست می­آورید

  1. اقامت دانمارک بدون محدودیت در رفت و آمد برای نفر اصلی، همسر و فرزندان زیر 18 سال

  2. اجازه سفر و اقامت در سایر کشورهای اتحادیه اروپا برای 90 روز در هر 180 روز

  3. حضور در کلاسهای زبان دانمارکی با هزینه های بسیار کم و استفاده از امکانات و سوبسید دولتی در هر شهری

  4. اجازه کار برای نفر اصلی و همسر در هر تخصصی بجز فیلد درمان از بدو ورود به کانادا تا قبل از صدور اجازه کار برای کادر درمان

  5. امکان کار در فیلد درمان بصورت دستیار یا موارد غیر بیمارستانی شبیه خانه سالمندان و کلینیک های پوست و مو و …

  6. پس از صدور اجازه کار امکان فعالیت در فیلد درمان به صورت تخصصی درتمام بیمارستانهای دانمارک

  7. اجازه تحصیل در مدرسه و دانشگاه به زبان دانمارکی یا انگلیسی به صورت رایگان برای فرزندان

  8. امکان اخذ اقامت برای فرزندانی که در دانمارک به 18 سالگی می­رسند به صورت مستقل

  9. بیمه خدمات درمانی در صورت کار کردن با هر تخصصی

  10. اخذ اقامت دائم دانمارک پس از 4 سال کار کردن

 

چرا دانمارک؟

  • ساعات کاری کمتر نسبت به سایر کشورها با 37.5 ساعت در هفته.

  • دستمزد کادر درمان در این کشور بسیار بالاست و در رتبه دوم در اروپا بعد از سوئیس قرار دارد.

  • به دلیل تعادل فوق العاده کار و زندگی در این کشور، سالانه 5 هفته مرخصی با حقوق برای استراحت به پرسنل داده می شود. جالب است بدانید که مرخصی زایمان برای پدر و مادر تا 46 هفته وجود دارد.

  • سیستم رفاهی کارآمد همچون تحصیل و درمان رایگان. همچنین مراکز متعدد و حرفه ای مراقبت از کودکان با حمایت دولت در این کشور وجود دارد که کمک زیادی به خانواده ها می کنند.

  • طبیعت زیبا، نزدیکی تمام مناطق این کشور به دریا و تفریحات متعدد در تمام مناطق مسکونی دانمارک

  • برابری افراد و فرهنگ غنی این کشور که باعث می شود مهاجرین به خوبی در جامعه پذیرفته شده باشند.

  • نرخ جرم بسیار پایین

  • عضویت درمنطقه شنگن و توانایی سفر به اقصی نقاط اروپا

  • حضور مداوم دانمارک در بین کشورهای دارای بالاترین میزان کیفیت زندگی در مطالعات بین المللی

  • امید به زندگی در دانمارک با 81 سال، از بالاترین آن ها در بین کشورهای جهان می باشد.

  • مردم این کشور در رده بندی شادترین مردم دنیا همواره در بین سه کشور اول حضور داشته و دارند.

  • بنا به تحقیقات منتشر شده در وال استریت ژورنال، دانمارک یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر تامین امنیت شغلی برای مردم است. تنها 10% مردم این کشور نسبت به آینده شغلی خود نگران بوده که از کم ترین میزان ها در جهان به شمار می آید. همچنین دولت دانمارک رقم قابل توجه 4.4% از GDP را به آموزش و حمایت از بیکاران اختصاص داده که از این نظر بالاترین درصد را در بین تمام کشورهای جهان دارا می باشد.

  • مزایای جانبی هر شغل تقریبا معادل 90% از حقوق شاغلان است که از بالاترین موارد در جهان می باشد.

  • نرخ بیکاری در این کشور تا قبل از شیوع ویروس کرونا تنها 3.7% و در حال حاضر 5.4 % می باشد.

  • برنامه حمایتی و بازنشستگی دانمارک، در کنار کشورهای هلند و استرالیا بهترین سیستم بازنشستگی در جهان را داراست.

  • رتبه هفتم در جهان از نظر سرانه درآمد

  • دارای کم ترین فساد اداری در جهان

 

 

بیمه در دانمارک

بیمه دولتی سلامت

دانمارک یک شبکه گسترده دولتی سلامت دارد که شامل خدمات رایگان مشاوره پزشکی و درمان در بیمارستان ها و مراکز پزشکی دولتی می شود. اگر شما در دانمارک شاغل باشید تحت پوشش این بیمه قرار خواهید گرفت. اغلب معاینات و درمان ها رایگان هستند و برای گرفتن این خدمات شما فقط باید کارت بیمه درمانی را دریافت کنید. در این طرح فرزندان زیر 15 سال فرد شاغل نیز تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت. بعد از این سن نیز آن ها مستقلا تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

برای این که تحت پوشش این بیمه قرار بگیرید و کارت بیمه درمانی را بگیرید باید نزد یک پزشک عمومی مراجعه کنید و کارت زرد رنگ بیمه را دریافت کنید. این کارت حاوی اطلاعات پزشکی شما خواهد بود و از آن طریق قادر خواهید بود از خدمات پزشکی در کشور دانمارک بهره ببرید. ثبت نام برای اخذ اینکارت نیز به صورت آنلاین فراهم است.

تقریبا دو هفته پس از ثبت نام و تکمیل اطلاعات کارت به آدرس منزل شما پست خواهد شد. روی این کارت اطلاعات شخصی، اطلاعات اقامت و نام و آدرس پزشک خانواده شما درج شده است. توصیه می شود که این کارت را همیشه همراه خود داشته باشید تا در مواقع لزوم به سادگی قابل دسترس باشد. همچنین از این کارت به عنوان کارت شناسایی نیز استفاده می شود.

به محض ثبت نام در سیستم خدمات اجتماعی شما باید یک پزشک را از لیست معرفی شده انتخاب کنید تا به عنوان پزشک خانواده شما ثبت شود. اگر زمانی که نیاز به مراجعه به پزشک داشتید و این اتفاق در زمان غیر اداری پزشک خانواده شما رخ داد، می توانید با بخش خدمات پزشکی ساعات غیر اداری تماس بگیرید.

انواع بیمه درمانی خصوصی نیز در این کشور مهیا است تا افراد در صورتی که نیاز داشته باشند از آن ها بهره ببرند. هرچند بیمه دولتی تمام هزینه های درمان را در بیمارستان های دولتی و در برخی موارد در بیمارستان های خصوصی پرداخت می کند، برای سریع تر شدن زمان درمان و عدم انتظار در صف برای رخی خدمات خاص درمانی، افراد ممکن است به بیمه های خصوصی روی بیاورند. همچنین برخی خدمات مانند فیزیوتراپی صرفا با بیمه های خصوصی رایگان خواهند بود. بسیاری از کارفرماهاف کارمندان خود را تحت پوشش این نوع از بیمه قرار می دهند.

همان طور که اطلاع دارید دانمارک به 5 استان مجزا تقسیم بندی می شود که سیستم سلامت هر استان به صورت مجزا مسئول تامین خدمات نخصصی برای ساکنین است. بنابراین در صورت نیاز به گرفتن خدمات پزشکی تخصصی، شما با نامه ارجاع پزشک خانواده می توانید در مراکز تخصصی و فوق تخصصی استان خود تحت درمان رایگان قرار بگیرید.

سایر بیمه ها

در دانمارک کارفرماها موظف هستند که تمام کارکنان خود را تحت پوشش بیمه خطرات شغلی در آوردند. بنابراین شما در رابطه با خطرات شغلی تحت پوشش این بیمه قرار خواهید گرفت. البته این بیمه شامل اوقات فراغت شما نخواهد بود.

بیمه بیکاری بر خلاف بسیاری از کشورها در این کشور اختیاری است و افراد در صورتتمایل می توانند برای آن ثبت نام کنند.

لازم به ذکر است که در کشور دانمارک سه نوع از بیمه همواره اجباری خواهد بود که خصوصی خواهند بود:

  • بیمه وسایل نقلیه شخصی
  • بیمه سگ در صورتی که دارای این حیوان خانگی باشید
  • بیمه آتش سوزی

انواع بیمه های مختلف دیگر نیز به صورت خصوصی در این کشور وجود دارد که اخذ آن ها اجباری نیست. مانند بیمه سرقت و بیمه قضایی و غیره.

برای اطلاع از برنامه مهاجرتی کادر درمان به دانمارک روی این قسمت کلیک کنید.

 

مسکن در دانمارک

 

شاغلان خارجی ساکن در دانمارک معمولا در خانه های اجاره ای زندگی می کنند. اما نکته مهمی که در مورد اجاره مسکن در دانمارک وجود دارد این است که دولت معمولا افراد را مورد حمایت قرار داده و بخشی و یا تمام اچاره بهای آن ها را پرداخت می کند. در ادامه توضیحات بیشتری در این باره داده خواهد شد.

هزینه اجاره دردانمارک بسته به مکان، اندازه خانه و شرایط کلی ساختمان بسیار متفاوت است. شما می توانید یک اتاق، سوییت و یا یک خانه را کرایه کنید.

در شهرهای کوچک مناطق مسکونی خارج از مرکز شهرها، پیدا کردن مکانی برای اجاره با قیمت مناسب کار آسانی است. این در حالی است که در شهرهای کپنهاگن و آرهوس که دومین شهر بزرگ دانمارک است قیمت ها به نسبت بالاتر است. اجاره منزل یا از اشخاص و یا از موسسات ملکب صورت می پذیرد.

موسسات ملکی زیادی در دانمارک وجود دارند که انواع خانه ها را فراهم می کنند که با حمایت های دولتی ساخته شده است. هزینه اجاره این نوع منازل پایین تر از هزینه اجاره منازل شخصی است. اما ممکن است اجاره این اماکن کمی زمان بر باشد چون افراد باید در لیست انتظار قرار بگیرند. مفاد یک قرارداد استاندارد برای اجاره منزل در وبسایت وزارت مسکن و خدمات شهری و روستایی دانمارک قابل دسترسی است. برای دسترسی به این وبسایت روی این قسمت کلیک کنید. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برخی از شرکت ها نیز مسکن را برای کارکنان خود تامین می کنند و شاغلان در این کمپانی ها دغدغه ای از این بابت نخواهند داشت.

در صورتی که افراد تمایل به خرید منزل داشته باشند باید دو نکته را مد نظر داشته باشند. شهروندان اروپایی برای خرید منزل نیازی به کسب اجازه از وزارت مسکن و خدمات شهری و روستایی ندارند. اما شهروندان سایر کشورها از جمله ایران باید برای خرید منزل از این وزارتخانه اجازه خریدمنزل دریافت کنند که حدودا 4 هفنه زمان می برد.

راه های متفاوتی برای پیدا کردن منزل اجاره ای در دانمارک وجود دارد. از جمله وبسایت DanmarkBolig.dk  که بیش از 550.000 منزل در آن وجود دارد.

در صورتی که شما در کشور دانمارک دانشجو باشید امکان اقامت در خوابگاه های دانشجویی برای شما فراهم است.

نکته بسیار مهمی که در مورد مسکن در دانمارک وجود دارد این است که اگر شما منزلی را اجاره کنید و بیان کنید که بیش از نصف مدت اجاره را در آن منزل اقامت خواهید داشت، شما مشمول دریافت کمک های دولتی برای پرداخت هزینه اجاره می شوید که این میزان بسته به نوع ساختمان، میزان درآمد و تعداد اعضای خانواده شما متفاوت خواهد بود که حتی می تواند تا 100% هزینه اجاره بها را شامل شود.

 

برای اطلاع از برنامه مهاجرتی کادر درمان به دانمارک روی این قسمت کلیک کنید.

تحصیلات در دانمارک

بیشتر هزینه های تحصیل در مقاطع مختلف در دانمارک توسط دولت پرداخت شده و رایگان می باشند. فرهنگ در تحصیل در دانمارک بسیار جا افتاده است به نحوی که حتی افرادی که دارای مدرک دانشگاهی هستند هر از مدتی در دوره هایی مشخص شرکت می کنند تا توانایی های خود را ارتقا دهند.

 

از مهد کودک تا دبستان

کودکان دانمارکی از 9 ماهگی تا 3 سالگی خدمات نگهداری را دریافت می کنند. بنا به آمار 98% کودکان از خدمات مهد کودک های دولتی استفاده می کنند. این مهد کودک ها توسط متخصصان امر تربیت اداره شده و مفاهیم ابتدایی همچون اعداد و حروف و همچنین مهارت های اجتماعی همچون نوبت گرفتن و کمک به سایر افراد آموزش داده می شود. بیشتر اوقات روز در این مهد کودک ها به بازی و فعالیت های محیط باز اختصاص داده می شود.

کودکان دانمارکی در 6 سالگی به صورت رسمی آموزش در مدرسه را آغاز می کنند. در سیستم آموزشی دانمارک، رتبه بندی کلاسی و آزمون های رسمی وجود ندارد. به جای آن، کودکان به صورت گروهی مفاهیم درسی را با هم فرا می گیرند. معلم ها با نام کوچک صدا زده می شوند تا کودکان احساس صمیمیت بیشتری در کلاس درس داشته باشند. در این سیستم تاکید بر روی توانایی حل مساله است تا حفظیات.

تمام خدمات آموزشی برای کودکان تا سن 16 سالگی کاملا رایگان است. هرچند مدارس خصوصی نیز در دانمارک وجود دارد که خانواده ها ممکن است به دلیل خلوت تر بودن و تفاوت داشتن برنامه آموزشی، آن ها را برگزینند. مدارس بین المللی بر مبنای زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و … نیز وجود دارند که نیازمند پرداخت شهریه است. هرچند این مدارس نیز از شهریه پایینی برخوردار هستند به نحوی که فشار زیادی بر مهاچرین وارد نشود. همچنین ثبت نام در مدارس مخصوص مسلمانان، مسیحی ها و یهودی ها نیز با پرداخت شهریه امکان پذیر است.

 

تحصیل در مقاطع بالاتر

برنامه های متنوع تحصیلی در دانشگاه برای دانشجویان دانمارکی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری موجود است که نه تنها شهریه ای ندارند، بلکه حقوق نیز به دانشجویان پرداخت می شود تا بدین ترتیب جوانان بتوانند استقلال مالی را از اوایل دوره جوانی تجربه کنند. علاوه بر دانشگاه، دوره های فنی نیز برای جوانانی که قصد ادامه تحصیل و ورود سریع به بازار کار دارند، فراهم است. کار همزمان با تحصیل نیز برای دانشجویان امکان پذیر است و دانشجویان در صورتی که تمایل داشته باشند می توانند همزمان با تحصیل مشغول به کار شوند.

کشور دانمارک دارای 8 دانشگاه، 9 موسسه عالی هنر مانند Royal Academy of Fine Arts و 8 کالج دانشگاهی است. این کالج ها مدرک لیسانس فنی در حوزه های مختلف مثل پرستاری اعطا می کند. این تعداد از موسسات آموزش عالی در کشوری با تنها 5.8 میلیون نفر بسیار مناسب است.

از مهم ترین دانشگاه های کشور دانمارک می توان به دانشگاه های کپنهاگن و آراهوس نام برد که معمولا هر ساله در رده بندی های شانگهای و تایمز جزو صد دانشگاه برتر دنیا قرار می گیرند.

 

ادامه تحصیل در سنین بالاتر

تحصیلات در دانمارک پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه نیز امکان پذیر است. بسیاری از کارفرماها برای آموزش کارکنان خود در پست های مورد نظرشان هزینه می کنند تا نیروهاییشان آموزش های کافی را ببینند. بسیاری از افراد بیکار فاقد مهارت نیز از این دوره های رایگان استفاده می برند تا بتوانند راحت تر استخدام شوند. سرمایه گذاری کشور دانمارک روی این قسمت از تحصیلات، در نوع خود بی نظیر است و در اروپا بالاترین میزان حمایت از شهروندان برای ادامه تحصیلات را دارد. دلیل آن نیز تربیت نیروی کار متخصص و در نتیجه منفعت بیشتر دولت از انجام کار بهینه نیروی متخصص است. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بسیاری از دوره ها صرفا کاری و برای افزایش مهارت در حوزه کاری ایجاد نشده اند. دوره های متنوع بسیاری نیز موجود است که دانمارکی ها می توانند برای فراغت و تفریح نیز در آن ها شرکت کنند همچون دوره های رقص، موسیقی، آشپزی، زبان های خارجی، نقاشی و غیره.

 

برای اطلاع از برنامه مهاجرتی کادر درمان به دانمارک روی این قسمت کلیک کنید.

 

هزینه های زندگی در دانمارک

 

هرچند هزینه های زندگی در دانمارک به نسبت زیاد به حساب می آید اما با توجه به درآمدهای بالای شاغلان در این کشور، این هزینه ها کاملا منطقی شمرده می شود.

 

هزینه های مربوط به مسکن و اقامت

هزینه مربوط به مسکن بخش اعظم مخارج شهروندان در دانمارک را شامل می شود. میزان این هزینه نسبت مستقیمی با مکان و کیفیت مسکن اجاره شده دارد. گرانترین شهر دانمارک از این منظر کپنهاگن پایتخت این کشور است. هزینه های تاسیسات و جانبی در قیمت اجاره منزل دیده نمی شود، لذا لازم است که افراد در محاسبات هزینه های زندگیشان این موارد را لحاظ کنند. عرف اجاره خانه در دانمارک به این صورت است که هزینه سه ماه اجاره از قبل پرداخت می شود و سپس این هزینه ماهانه واریز می گردد.

 

هزینه های مربوط به حمل و نقل

هزینه استفاده از مترو و اتوبوس بسیار کم بوده تا مردم تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی شوند. لازم به ذکر است سیستم حمل و نقل عمومی با کیفیت و گسترده این کشور، استفاده از آن را برای مردم این کشور آسان کرده است. در طرف مقابل، هزینه های بنزین و ماشین شخصی به نسبت زیاد است. فرهنگ دوچرخه سواری در این کشور نیز بسیار بالاست و استفاده از آن رواج زیادی دارد.

 

هزینه های مربوط به غذا

قیمت غذا مواد لازم برای تهیه آن بسیار متنوع بوده اما مواد اولیه تولید داخل و محصولات فصلی قیمت مناسبی دارند.

 

هزینه تحصیل

این هزینه در این کشور بسیار پایین است چون شهریه مدارس و دانشگاه ها رایگان می باشد. همچنین مدارس بین المللی جهت تحصیل به زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و  … نیز موجود است. در کنار مدارس دولتی، مدارس خصوصی نیز برنامه های متفاوتی را ارائه می کنند که البته ثبت نام در این گونه مدارس نیازمند پرداخت شهریه است.

 

جدول هزینه های کلی

هرچند هزینه ها بسته به نوع برند و سایر فاکتورها ممکن است تغییر کند، اما هزینه های جاری در شهر کپنهاگن که گرانترین شهر دانمارک به حساب می آید در ماه ژوئن 2020 به صورت زیر محاسبه شده است. برای اطلاع از برنامه مهاجرتی کادر درمان می توانید روی این قسمت کلیک کنید.

 

هزینه به کرون DKK مسکن (اجاره ماهیانه)
11000آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر
8500آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر
17000آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر
13000آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر
هزینه به کرون DKKخرید
2712 عدد تخم مرغ
9.5یک لیتر شیر
15یک کیلوگرم برنج
20نان سفید
67یک کیلوگرم سینه مرغ
45یک بسته سیگار مارلبرو
هزینه به کرون DKKغذای بیرون از منزل
75یک وعده بزرگ مک دونالد
24کوکاکولای 330 سی سی
40کاپوچینو
50یک بطری آبجو محلی
700غذا به همراه دسر و پیش غذا برای دو نفر در یک رستوران متوسط
هزینه به کرون DKKتاسیسات و خدمات منزل (ماهیانه)
1هزینه تماس موبایل(به دقیقه و موبایل به موبایل)
220اینترنت ADSL
1600خدمات منزل ماهانه برای یک آپارتمان کوچک
هزینه به کرون DKKحمل و نقل
16نرخ تاکسی بر کیلومتر
25اتوبوس و قطار مرکز شهر
11بنزین بر لیتر

 

اقتصاد دانمارک

نحوه اداره کشور دانمارک بر پایه دولت رفاه (welfare-state) بنا شده است. در توضیح این نحوه حکومت آمده است که در صورتی که شهروندان از پس تامین هزینه های زندگی خود بر نیایند، دولت موظف است که حداقل های زندگی آنان را تامین نماید. سیاست های تعریف شده در دولت رفاه به این صورت است که تامین حداقل استاندارد زندگی برای همه افراد و ارتقای برابری در تامین خدمات همگانی باید سرلوحه کاردولت قرار بگیرد. دو اصل اساسی این نحوه مدیریت کشوری تامین خدمات رفاهی برای تضمین بقا در شرایط اقتصاد آزاد و وجود دولت دموکراتیک است.

استاندارد زندگی در دانمارک بالا است به نحوی که یکی از بالاترین سرانه های تولید ناخالص داخلی متعلق به این کشور بوده و خدمات اجتماعی فراوانی در این کشور وجود دارد. اقتصاد این کشور عمداتا بر پایه خدمات، تجارت و صنعت ساخت بنا شده است. پس از آن کشاورزی و ماهیگیری قرار دارند تا به نسبت نقش کم رنگ تری را در اقتصاد این کشور بازی کنند. مساله ای که به وضوح در اقتصاد این کشور به چشم می خورد نقش شرکت های کوچک غیر دولتی است. دانمارک اولین کشور در بین اعضای منطقه اسکاندیناوی است که به عضویت اتحادیه اروپا در آمد. این مهم در سال 1973 و به همراه بریتانیا به عنوان مهم ترین شریک تجاری این کشور رخ داد. اما مراودات تجاری با سایر کشورهای اسکاندیناوی محفوظ ماند و همچنان نیز ادامه دارد. قرارداد یکپارچه تجاری با در بین کشورهای اسکاندیناوی در قرن نوزدهم منعقد شد که نقش گسترده ای در پیشرفت اقتصادی این کشور ایفا کرده است.

با وجود مدیریت دولت رفاه در این کشور ممکن است این سوء تفاهم پیش بیاید که سیستم اقتصادی این کشور دولتی است و خبری از اقتصاد آزاد نیست اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بیش از نیمی از درآمد کشور دانمارک در شرکت های خصوصی هزینه می شود. بودجه های دولتی مستقیما در بخش های بهداشت، خدمات اجتماعی، تحصیل، کمک های اقتصادی، کمک به مهاجرین و دفاع ملی این کشور هزینه می شود.

مهمترین صنایع موجود در این کشور شامل صنایع فراورده های غذایی، صنایع دارویی، صنایع فلزی، قطعات صنعت حمل و نقل و ماشین آلات می شود. پس از آن نیز صنایع تولید کفش و پوشاک، لوازم منزل و قطعات الکترونیکی قرار دارد. در نیمه دوم قرن بیستم عمده صنایع این کشور از شهرهای بزرگ نقل مکان کرده و در شهرهای کوچک این کشور توزیع شده است.

هرچند در گذشته عمده درآمد دانمارک از صادرات مواد خام و سوخت بوده است، از اواخر قرن بیستم منابع درآمدی جدید با صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی، حمل و نقل دریایی و صنعت گردشگری جایگزین شده اند. به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا، مهمترین شرکای تجاری دانمارک کشورهای آلمان، سوئد، ایالات متحده، بریتانیا، نروژ و هلند هستند.

از اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم صنعت خدمات بیشتری بخش از اقتصاد دانمارک را در بر گرفته است. بخش عمده ای از مشاغل خدماتی، در بخش خدمات اداری دولتی، آموزش، سلامت و خدمات اجتماعی است. همچنین صنعت گردشگری نیز در حال رشد می باشد.

مهمترین منبع درآمد این کشور از بخش مالیات تامین می شود که مهمترین آن نیز مالیات بر ارزش افزوده است. این مساله به دلیل خدمات گسترده ای که دولت این کشور برای شهروندان ارائه می کند، توسط مردم این کشور پذیرفته شده است.

برای اطلاع از برنامه مهاجرتی کادر درمان به دانمارک روی این قسمت کلیک کنید.

آب و هوای دانمارک

کشور دانمارک در شمال اروپا واقع شده و آب و هوای آن معتدل و پر بارش است. به علت عدم وجود کوهستان های شاخص در این منطقه و ارتفاع کم آن از یک طرف و بارش فراوان در این ناحیه، بیشتر مناطق این سرزمین شامل دشت ها و جلگه های پر آب می شود. از جمله رودخانه های شاخص آن می توان به اسکیرن، استورو، وارده و گودنا اشاره کرد.

توده های هوایی مختلفی که بخش های متفاوت این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد باعث ایجاد آب و هوای متفاوت در یک زمان در نقاط مختلف این کشور می شود. بخش شرقی این قسمت معمولا تحت تاثیر اقلیم بری قرار گرفته و پر بارش تر از سایر نواحی است. قسمت غربی معمولا متاثر از توده هوایی تشکیل شده بر روی اقیانوس اطلس می باشد. در مناطق شمالی این کشور نیز، معمولا وزش بادهای شمالی، دمای منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.

با وجود توده های متفاوتی که این منطقه را پوشش می دهد، آب و هوای این کشور به علت نزدیکی به دریا به صورت کلی معتدل بوده و تغییر چندانی ندارد. از این رو هرچند بارش باران در این منطقه یک امر عادی است اما بارش برف و روزهای بسیار سرد کم تر در این کشور تجربه می شود. همانطور که پیشتر بیان شد تغییر دمایی آنچنانی در این کشور وجود ندارد و در طول سال به صورت میانگین بین منفی 2 تا 22 درجه سانتیگراد در تغییر است. جدول دمای هوای شهر کپنهاگن در ماه های مختلف و بر اساس درجه فارنهایت در زیر ارائه می شود.*

 

*  www.climatestotravel.com

برای اطلاع از برنامه مهاجرتی کادر درمان به دانمارک روی این قسمت کلیک کنید.

 

جغرافیای دانمارک

کشور دانمارک در شمال اروپا، در منطقه اسکاندیناوی واقع شده و پایتخت آن شهر کپنهاگن است. دانمارک بخشی از اسکاندیناوی است و ۴۳٬۰۶۹ کیلومتر مربع مساحت دارد. از شرق به دریای بالتیک، از غرب به دریای شمال، از جنوب به کشور آلمان و از شمال به تنگه اسکارژاک محدود می‌شود. به دلیل شمار زیاد جزایر، دانمارک دارای خط طولانی ساحلی به درازای ۷٫۴۱۳ کیلومتر است. بیشتر نقاط دانمارک در نزدیکی ساحل دریا قرار دارند و بخش اعظم خاک کشور دانمارک را زمین‌های کشاورزی تشکیل می‌دهند. خاک اصلی دانمارک سرزمینی فاقد کوهستان است و بلندترین نقطه طبیعی آن موله هوی نام دارد که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۰٫۸۶ متر است. در تقسیمات کشوری جدید دانمارک که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، خاک اصلی کشور دانمارک به پنج استان (که در دانمارکی Region نامیده می‌شود) تقسیم گردید. خاک اصلی دانمارک به پنج استان و ۹۸ شهرستان تقسیم شده‌است. استان‌های دانمارک عبارتند از هوودستادن، میدیولند، سیددانمارک، نوردیولند و شیلند. گرینلند و جزایر فارو نیز دو قلمرو برون‌مرزی و خودگردان دانمارک به‌شمار می‌آیند. همچنین مهم ترین شهرهای این کشور عبارتند از کپنهاگن، آرهوس، آلبورگ و اودنسه.

حوزه جغرافیایی کشور دانمارک متشکل از یک شبه جزیره به نام شبه جزیره یولند و 433 جزیره است. از میان تمام این شبه جزیره ها فقط 76 تای آن های مسکونی می باشند. جزایر فارو و گرینلند بخشی از پادشاهی دانمارک به‌شمار می‌آیند اما به ترتیب در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۷۹خودگردان شده اند. دانمارک جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی است و تنها مرزی که دارد با کشور آلمان است. پلی دریایی به نام پل اورسوند، دانمارک را به سوئد متصل می‌کند.

جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۹ حدود ۵/۸ میلیون نفر برآورد شده‌است. زبان رسمی آن دانمارکی است. زبان‌های فاروئی، گرینلندی و آلمانی نیز به عنوان زبان‌های محلی در این کشور رسمیت دارند.

بیشتر مردم دانمارک اسکاندیناویایی و با مردم سوئد و نروژ خویشاوندند. اسکاندیناویایی‌ها از تبار وایکینگ‌ها و شاخه‌ای از نژاد ژرمن هستند.. جمعیت دانمارک بیش از 5.8 میلیون نفر است که 88 درصد از این جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند.

بنا به آمار سال 2017 حدود 602.000 نفر در پایتخت آن کپنهاگن  زندگی می‌کنند. دومین شهر بزرگ دانمارک آرهوس با جمعیتی بالغ بر 336.000 نفر می‌باشد. زبان رایج در سراسر کشور دانمارکی است. تقریباً 13.3 درصد از کل جمعیت دانمارک یعنی حدود  771400نفر خارجی هستند.

تقسیمات کشوری دانمارک به تفصیل در جدول زیر آورده شده است. برای اطلاع از برنامه مهاجرتی کادر درمان به دانمارک می توانید روی این قسمت کلیک کنید.

استانمرکز استانبزرگ ترین شهرجمعیت استان (میلیون نفر)مساحت استان (کیلومتر مربع)تعداد شهرستان ها
هوودستادنهسلرودکپنهاگن1.836256129
میدیولندویبروگآرهوس1.3211314219
سیددانمارکویلهاودنسه1.2231219122
نوردیولندآلبورگآلبورگ0.589792711
شیلندسوروروسکیلده0.463727317

 

تاریخ دانمارک

بعد از عصر یخی یعنی حدود 10.000 سال قبل از میلاد افرادی از قسمت های شرقی و جنوبی اروپا به قسمت های اروپایی که اکنون به نام دانمارک شناخته می شود مهاجرت کردند. زمین هموار، خاک غنی، نزدیکی به آب تاریخ و فرهنگ در گذر زمان تاریخ و فرهنگ دانمارک را شکل داده است.

اولین انسان ها در دانمارک

اولین انسان ها احتمالا شکارچیان و ماهیگیرانی بودند که حدود 10.000 سال قبل از میلاد از نقاط شرقی و جنوبی اروپا به دانمارک مهاجرت کردند. بنا بر مشاهدات، از 3000 سال قبل از میلاد کشاورزی در زمین های حاصلخیز دانمارک به وجود آمد. در ابتدا آن ها از ابزار و اسلحه های سنگی استفاده می کردند، سپس آن ها برنز و آهن را جایگزین آن کردند. تا عصر آهن، دانمارکی ها خط ارتباطی پر رونقی را با امپراطوری روم ایجاد کردند که محصولاتی همچون پوست حیوانات و کهربا را مبادله می کردند. از 200 سال پس از میلاد آن ها از زبان رون بهره می بردند و روی لوحه های سنگی می نوشتند.

دوران شگرف و خشن وایکینگ ها

یکی از دوران های بدنام در تاریخ دانمارک، عصر وایکینگ ها است. این دوران از حدود سال 739 میلادی با حمله ناگهانی به جزایر لیندزفرین انگلیس آغاز شد. وایکینگ ها در نهایت در یورک شایر در شمال انگلستان و نورماندی در شمال غربی فرانسه ساکن شدند. دوران وایکینگ ها حدود 250 سال به طول انجامید و در این مدت سون فورک برد و پسرش کانت بزرگ نه تنها حاکم دانمارک، بلکه حاکم نروژ، جنوب سوئد، گرینلند، جزایر فارو و قسمت هایی از انگلستان و اسکاتلند بودند.

وایکینگ ها سفرهای گسترده ای را خارج از محدوده تحت اختیار خود انجام می دادند که از آن ها می توان به روسیه و ترکیه کنونی نام برد. مهارت خارق العاده آن ها در کشتیرانی، آن ها را حتی تا گرینلند و شمال آمریکا هدایت کرد. آن ها به غارت و چپاول سایر مناطق همزمان با فعالیت های صلح آمیز همچون تجارت مواد با ارزشی همچون فلزات، پارچه، بلوریجات، جواهرات و پوست حیوانات ادامه دادند. آن ها همچنین در زمان هایی تجارت برده نیز انجام می دادند.

اتحاد و تقابل اسکاندیناوی

در سال 1397 میلادی، دانمارک، نروژ و سوئد به فرماندهی ملکه مارگرت یکم اتحادیه کالمار را تشکیل دادند. اتحادیه کالمار تا زمانی که سوئد به طور یک طرفه و در سال 1523 از آن خارج شد پایدار ماند. این اولین گلوله در شروع نزاع و اختلاف بین دانمارک و سوئد برای تصاحب آن منطقه بود. پس جنگ های طولانی مدت و فرسایشی، نهایتا دانمارک مجبور شد از حاکمیت استان های جنوبی سوئد صرفنظر کند و آن را تقدیم به سوئد کند.

حکومت مطلقه و دموکراسی

پس از شکست مفتضحانه به سوئد، پایه های حکومت خودکامه و تغییر یافته در دانمارک ایجاد شد. دولت مقتدر مرکزی سیستم بروکراتیک سازمان یافته ای را برای حکمرانی بر مناطق و استان های دانمارک تاسیس کرد. همچنین ساختار کشاورزی در این کشور اصلاح شد. اصلاحات در سال 1784 حق و حقوق بیشتری را برای کشاورزان و رعایا قانونی کرد و در سال 1814 تحصیلات آکادمیک در این کشور پایه گذاری شد.

دنیای جدید دانمارک و پیشرفت چشمگیر

بعد از جنگ جهانی اول، اقتصاد دانمارک متحول شد. با همکاری جنبش کشاورزان، صنعت پرورش دام در کنار کشاورزی قدیمی به وجود آمد. صنعتی سازی تولید محصولات لبنی شتاب بیشتری گرفت و سپس سیستم رفاه اجتماعی معرفی شد.

در ماه اپریل سال 1940 میلادی، کشور دانمارک با وجود اعلام بی طرفی در جنگ جهانی، مورد حمله آلمان واقع شد. نتیجتا این کشور با وجود اینکه تحت تاثیر تجهیزات نظامی آلمان قرار گرفته بود، مقاومت کمی از خود نشان داد در مدت پنج سال، فعالیت های زیرزمینی گسترده ای برای مقابله با نازی ها شکل گرفت. در تاریخ 5 می سال 1945، کشور دانمارک توانست به کمک جبهه متحدین و مقاومت مردم این کشور، از اشغال آلمان خارج شود. پس از 5 سال امید و شادی به سراسر این کشور برگشت.

اقتصاد پس از جنگ دانمارک، با افزایش روز افزون صادرات، روز به روز بیشتر بین المللی و باعث پیشرفت آن می شد. صنایع هنری و لوازم خانگی دانمارک، در کنار گوشت و محصولات کشاورزی آن ها روز به روز در دنیا محبوب تر می شد و بازار بزرگ تری برای خود ایجاد می کرد.

در سال 1972، کشور دانمارک به عضویت اتحادیه اقتصادی اروپا در آمد که در نهایت به اتحادیه اروپای کنونی تبدیل شد. دانمارک همچنین یکی از کشورهای پایه گذار کشورهای متحد (UN) است و به عضویت کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی (NATO) در آمده است.

امروزه دانمارک کشوری است با سیستم حکومت پادشاهی مشروطه با نظام پارلمانی و دموکراسی نیابتی. این کشور از مدافعان سرسخت تجارت آزاد و حقوق بشر است. همچنین دانمارک در مبارزه با فقر با کمک های بین المللی متعدد خود شناخته شده است.

برای اطلاع از برنامه مهاجرتی کادر درمان به دانمارک روی این قسمت کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 


لینک های مرتبط

اگر قصد مهاجرت به کشور دانمارک را دارید و مشتاق هستید درباره دانمارک بیشتر بدانید از مقالات زیر نیز دیدن فرمایید : 

بیمه در دانمارک
تحصیلات در دانمارک
 هزینه های زندگی در دانمارک
مسکن در دانمارک
تاریخ دانمارک
جغرافیای دانمارک
اقتصاد دانمارک
آب و هوای دانمارک
گرفتن گواهینامه در دانمارک
هزینه های زندگی یک دانشجو در دانمارک
آمار جرم و جنایت و امنیت در دانمارک
۱۰ نکته درباره دانمارک
راهنمای جامع درباره سیستم آموزش و مدارس بین المللی دانمارک
ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :