در آخرین منظاره انتخاباتی، رهبران احزاب کانادا در کبک دور هم جمع شدند تا در مورد مهاجرت به کبک و هزاران پناهنده که در پشت مرزهای کانادا مانده‌اند به بحث بنشینند. در این مناظره که به زبان فرانسه برگزار شد، از رهبران احزاب پرسیده شد که چه نظری در مورد دادن اختیارات بیشتر به کبک در زمینه مهاجرت دارند. گفتنی است ایالت کبک بر خلاف سایر استان ها و مناطق کانادا به صورت خودمختار مهاجران کاری/اقتصادی را انتخاب می کند و سطح جذب مهاجر را تعیین می کند.
حزب کنونی کبک در اکتبر 2018 عنان قدرت را به رهبری François Legault  در دست گرفت؛ او هم به صورت موقتی جذب مهاجران را کاهش داد و خواهان آن شد که مهارت ها و سطح زبان فرانسه مهاجرانی که به کبک پذیرفته می شوند مورد سنجش قرار گیرد. در این مناظره تمام رهبران احزاب گفتند که خواهان گفتگو با آقای Legault هستند اما در مورد دادن اختیارات بیشتر به کبک با هم توافق نداشتند. به طور مثال آقای جاستین ترودو نخست وزیر کنونی کانادا گفت که دولت لیبرال او سعی کرده از 2015 که روی کار آمده خودمختاری بیشتری به کبک بدهد و تمایل خود را برای افزایش این اختیارات اعلام کرد. ترودو به حق کبک در زمینه مهاجرت اذعان کرد و گفت که این حق برای صیانت از زبان و هویت فرانسوی کبک ضروری است.
او همچنین گفت که با پیشنهاد کبک در مورد سنجش مهارت ها و دانش مهاجران در زمینه ارزش های کبکی موافق است؛ این اولین بار است که ترودو چنین حرف هایی می زند. او همچنین افزود که چنین سنجش و آزمونی فقط برای انتخاب مهاجران به کار رود نه شهروندی.
اما از سوی دیگر رقیب انتخاباتی اصلی و رهبر حزب محافظه کار کانادا ترودو یعنی آقای Andrew Scheer هم آمادگی خود را برای همکاری با کبک جهت افزایش اختیاراتش اعلام نمود. وقتی از او پرسیده شد که چه نظری در مورد سطح جذب مهاجران کبک دارد گفت که بیشتر نگران کمبود نیروی کار در کبک است.
اما آقای Maxime Bernier رهبر حزب مردم کانادا که رقیب اصلی محافظه کاران است از تعهد آقای Scheer برای همکاری با Legault انتقاد کرد و گفت که خودش تنها کسی است که صد در صد آمادگی برای این همکاری دارد. او می خواهد مهاجران کاری/اقتصادی بر پناهجویان برتری داشته باشند.
به هر حال باید منتظر ماند و دید که در انتخابات 21 اکتبر 2019 کدام یک از این احزاب قدرت را در دست خواهند گرفت و چه سرنوشتی برای سیستم مهاجرتی کانادا رقم خواهد خورد.

مشاوره مهاجرتی

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :