نمایندگان مجلس استرالیا قانون انتقال پناهجویان به بازداشتگاه‌های خارج از این کشور را تصویب کردند.

در این لایحه که روز سه شنبه به مجلس ارائه شد، آمده است که پناهجویان در زمان رسیدگی به پرونده شان و تا مشخص شدن وضعیت باید در کمپ های پناهندگی در پاپوا گینه نو و جزیره نائورا در اقیانوس آرام به سر ببرند.

این قانون اکنون برای تصویب نهایی به مجلس سنا فرستاده شده که انتظار می رود با توجه به حمایت قاطعانه حزب حاکم کارگر و احزاب مخالف دولت این قانون تصویب و به زودی اجرا شود.

روز سه شنبه بحث بر سر تصویب این لایحه در مجلس سفلی حدود شش ساعت زمان برد و تصویب آن به روز بعد موکول شد. فقط دو نماینده – یکی مستقل و دیگری از حزب سبر- رای منفی به این لایحه دادند.

پیش از آغاز رای گیری کریس بوئن، وزیر مهاجرت در خصوص اهمیت تصویب این قانون سخنرانی کرد.

او گفت: “مردم استرالیا به چیزی کمتر از آن (تصویب این قانون) راضی نخواهند شد و قاچاقچیان انسان از چیزی بیشتر از آن واهمه نخواهند داشت.”

جولیا گیلارد، نخست وزیر استرالیا نیز ابراز امیدواری کرده است که این کمپ ها در “کمتر از یک ماه” بازگشایی شوند.

خانم گیلارد هیاتی از کارشناسان را مامور تهیه این لایحه کرده بود که این هیات ۲۲ توصیه را با هدف مبارزه با قاچاق انسان در آن گنجانده بود.

در سال های گذشته بارها قایق حامل پناهجویان در مسیر رسیدن به استرالیا دچار سانحه شده که منجر به عرق شدن ده ها نفر شده است

کمپ های پناهندگی در خارج از استرالیا در زمان حاکمیت حزب راستگرای لیبرال توسط جان هوارد، نخست وزیر پیشین این کشور راه اندازی شد، ولی با روی کار آمدن دولت کارگر این کمپ ها در سال ۲۰۰۸ توسط کوین راد، نخست وزیر پیشین تعطیل شد.

برپایی کمپ های پناهندگی در گینه نو پاپوا و جزیره نائورا یکی از منابع اصلی درآمد برای این دو کشور فقیر محسوب می شد و برای آنها میلیون ها دلار کمک های نقدی و غیرنقدی در پی داشت.

زمانی که کمپ های پناهندگی خارج از استرالیا در سال ۲۰۰۱ آغاز به کار کرد، بسیاری از فعالان حقوق بشر به نحوه نگهداری و شرایط زندگی پناهجویان اعتراض کردند. اعتصاب غذای مکرر پناهجویان در این کمپ ها در اعتراض به شرایط زندگی شان بارها در رسانه ها منتشر شد و نهایتا بلافاصله پس از پیروزی آقای راد این کمپ ها بسته شدند.

ارائه این لایحه در پی افزایش ورود مهاجران غیرقانونی صورت گرفته که به وسیله قایق از اندونزی به استرالیا سفر می کنند.

بازگشایی کمپ ها در پاپوا گینه نو و جزیره نائورا یکی از توصیه های این هیات بوده است.

از دیگر توصیه های این هیات این بوده که به پناهجویانی که با قایق وارد استرالیا می شوند، اجازه داده نشود تا از اعضای  خانواده شان برای آمدن به این کشور حمایت مالی کنند، همچنین همکاری با اندونزی در مورد عملیات کنترل، تجسس و نجات پناهجویان بین دو کشور افزایش یابد.

بنا به گفته اداره مهاجرت و شهروندی استرالیا، ۶۵۳۵ مهاجر غیر قانونی به وسیله ۱۳۴ قایق در سال ۲۰۱۰ خود را به استرالیا رسانده اند در حالیکه تعداد پناهجویان تا تاریخ ۱۳ اوت ۲۰۱۲ به رقم ۷۶۲۹ نفر (توسط ۱۱۴ قایق) رسیده است. به گفته این نهاد بیشتر پناهجویان تبعه سری لانکا، ایران و افغانستان هستند.

براساس گزارش‌ها حدود ۶۰۰ پناهجو در تلاش برای رسیدن به استرالیا از سال ۲۰۰۹ تابحال در نتیجه غرق شدن، کشتی‌هایشان جان داده اند.

در سال های گذشته بارها قایق حامل پناهجویان در مسیر رسیدن به استرالیا دچار سانحه شده که منجر به عرق شدن ده ها نفر شده است.

در تازه ترین رخداد از این دست، در ماه ژوئن یک قایق حامل مهاجران غیرقانونی در نزدیکی جزیره کریسمس غرق شد که منجر به کشته شدن بیش از صد سرنشین آن شد که بسیاری از آنان را شهروندان افغانستان تشکیل می دادند.

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :