روز به روز به تعداد زنانی که خود را متقاضی اصلی فرایند مهاجرتی اکسپرس اینتری تعریف می کنند افزوده می شود. متقاضیانی که مایل به مهاجرت به کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری هستند در سیستم جامع رتبه بندی که به اختصار CRS نام دارد، امتیاز دریافت می کنند تا دولت فدرال بتواند بر اساس آن، متقاضیان را ارزیابی و در صف انتظار اکسپرس اینتری رتبه بندی کند.
آماری که در گزارش اکسپرس اینتری در انتهای سال 2018 ارائه شده است حاکی از این است که امتیاز زنان در سیستم جامع رتبه بندی با مردان برابر است و یا حتی در مواردی بیشتر از امتیاز مردان است.
اگرچه هنوز هم در صف انتظار اکسپرس اینتری مردان بیشتری نسبت به زنان وجود دارند اما روز به روز شاهد افزایش تعداد زنانی که امتیاز بالای 350 دارند هستیم. علاوه بر این، تعداد زنانی که امتیاز بالای 400 دارند هم از سال 2017 افزایش 56 درصدی داشته است.
اگر بخواهیم دقیق تر بیان کنیم، از روز سوم ژانویه سال جاری میلادی تا کنون 75 درصد از 39,273 متقاضی زن در سیستم جامع رتبه بندی امتیازی بین 350 تا 449 داشتند. این در حالی است که 71 درصد از 55,690 متقاضی مرد چنین امتیازی داشته اند. هرچند تعداد مردان متقاضی که بین 350 تا 449 امتیاز داشته اند بیشتر بوده است اما 4 درصد زنانی که تقاضا ارائه کرده اند این امتیاز را دریافت کرده اند.
سال گذشته میلادی 70 درصد زنان در صف انتظار اکسپرس اینتری امتیاز بالای 400 گرفتند در حالی که 67 درصد مردان توانسته بودند چنین امتیازی دریافت کنند. همچنین در سال 2017، 62 درصد زنان در صف انتظار اکسپرس اینتری امتیازی بالای 400 دریافت کرده اند. همچنین، تعداد زنانی که امتیازشان در سیستم جامع رتبه‌بندی بالای 950 بوده بالاتر از مردان بوده است.
این نشان دهنده بهبود وضعیت زنان در صف انتظار اکسپرس اینتری نسبت به 2018 است؛ در آن سال 70 مرد امتیاز 950 و بالاتر کسب کرده بودند در حالی که تنها 42 زن توانسته بودند که چنین امتیازی را از آن خود کنند. گفتنی است زنانی که پروفایل خود را در سال 2018 به اکسپرس اینتری ارائه کرده بودند در مقایسه با مردان، امتیاز بالاتری در دانش و تسلط بر زبان فرانسه کسب کرده بودند.
افزایش درصد صدور دعوتنامه ها (ITA) برای زنان در برنامه های مهاجرت اقتصادی
یکی دیگر از نشانگرهای افزایش حضور زنان تعداد دعوتنامه های صادره برای تقاضا جهت اقامت دائم کانادا است. در سال 2018، زنان مجموعاً 37,322 دعوتنامه دریافت کردند که تقریبا 42 درصد از تعداد 89,800 دعوتنامه صادره شده در آن سال می‌باشد. البته این رقم بالایی نیست اما اگر در نظر بگیریم که در آن سال، 41 درصد تمامی پروفایل های واجد شرایط متعلق به زنان بوده است به نتیجه جالبی دست می یابیم.
گذشته از همه ی اینها، به لحاظ صدور اقامت دائم کانادا برای متقاضیان اکسپرس اینتری نیز این گزارش حاکی از این است که روز به روز به تعداد زنانی که اقامت دائم کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری دریافت می کنند افزوده می شود. همچنین شایان ذکر است که زنان پنج کشور در مقایسه با مردان درصدی بالاتر از متقاضیان اصلی را تشکیل داده اند.
به طور مثال 67 درصد متقضایان اصلی از کشور جامائیکا و 61 درصد متقاضیان اصلی از کشور فیلیپین را زنان تشکیل داده‌اند. چین با 55 درصد، روسیه با 53 درصد و کره با 51 درصد نیز درصد بالایی از زنان متقاضی اصلی مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری را داشته‌اند.
افزایش درصد زنان واجد شرایط مهاجرت از طریق دسته اسکیلد ورکر
متقاضیانی که مایل هستند از طریق سیستم اکسپرس اینتری اقامت دائم کانادا را دریافت کنند باید واجد شرایط یکی از سه دسته زیر باشند:

  • Federal Skilled Worker Class
  • Federal Skilled Trades Class
  • Canadian Experience Class

متقاضیان واجد شرایط بر اساس عوامل نظیر سن، تحصیلات، سوابق کاری و تسلط بر زبان انگلیسی یا فرانسه و سایر عوامل امتیاز کسب می کنند. طی پذیرش های متوالی، تعداد معینی از متقاضیانی که بالاترین امتیاز را دارند انتخاب شده و برای آنها دعوتنامه صادر می شود تا بتوانند درخواست خود را برای اقامت دائم کانادا ارائه کنند.
در عین حال باید گفت که هنوز تعداد مردان در صف انتظار اکسپرس اینتری بیشتر از زنان است. از حدود 280,000 پروفایل اکسپرس اینتری که در سال 2018 ارائه شدند، تنها اندکی بیشتر از 109,000 پروفایل را زنان تشکیل می‌دهند.
از سوی دیگر، در سال 2018 نسبت به سال 2017 تعداد بیشتری از زنان پروفایل اکسپرس اینتری ایجاد کردند و طی این دوره 74 درصد هم واجد شرایط برای حداقل یکی از سه برنامه مهاجرتی مزبور شناخته شدند. این در حالی است که این عدد در سال 2017 ، 70 درصد بوده است.
همه این تغییرات و پیشرفت ها که در گزارش اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) از نرخ مشارکت زنان در صف انتظار سیستم اکسپرس اینتری منتشر شده است از این حکایت دارد که از سال 2015 تا کنون، سالانه یک درصد به درصد زنانی که مورد پذیرش کانادا قرار می‌گیرند، افزوده شده است. درصد پذیرش مهاجران زن از طریق اکسپرس اینتری در حال حاضر 47 درصد است.

مشاوره مهاجرتی

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :