انتظار می رفت فعالیت برنامه های مهاجرت استانی کانادا (PNP) در نیمه نخست سال جاری میلادی با کاهش چشمگیر مواجه شود، اما وقایع همیشه آنگونه که باید اتفاق نمی افتند. برنامه های مهاجرت استانی کانادا بر خلاف انتظار، فعالیت های قابل توجهی در شش ماهه نخست سال 2019 داشته اند. البته با توجه به اینکه سهمیه تخصیص داده شده برای سال 2019 افزایش داشته این اتفاق جای تعجب ندارد.
برنامه های مهاجرت استانی کانادا به بخش های بخصوصی از استان ها و نواحی کانادا اجازه می دهند تا سالانه از طریق مسیرهای مهاجرتی گوناگون که متناسب با نیازهای بازار کار ایالات کانادا طراحی شده اند تعداد معینی متقاضی مهاجرت کاری را برای دریافت اقامت دائم کانادا انتخاب کنند.
مسیرهای PNP هماهنگ با سیستم اکسپرس اینتری
مسیرهای PNP هماهنگ با سیستم اکسپرس اینتری فدرال در شش ماهه نخست سال 2019 فعالیت زیادی داشته‌اند و برای هزاران متقاضی که در صف انتظار سیستم اکسپرس اینتری دولت فدرال کانادا پروفایل داشتند دعوتنامه برای تقاضا جهت انتخاب شدن از طرف استان صادر کردند.
گفتنی است سیستم اکسپرس اینتری سیستمی برای مهاجرت به کانادا است که در سه دسته کارگر ماهر فدرال، مشاغل دارای مهارت و تجربه ی کانادایی از سراسر جهان بر پایه ی امتیازات و معیارها مهاجر جذب می کند.
کاندیدها بر اساس امتیازی که در سیستم جامع رتبه بندی دارند دسته بندی می‌شوند؛ این سیستم به کاندیدها بر اساس سن، تحصیلات، سابقه کار و  تسلط بر زبان‌های انگلیسی و یا زبان فرانسوی (دو زبان رسمی کانادا) امتیازدهی می‌کند. برای کاندیدهایی که بالاترین امتیاز را داشته باشند به تناوب برگزاری پذیرش‌ها، ITA (دعوتنامه برای تقاضا جهت اقامت دائم) صادر می شود.
متقاضیانی که علاقه مند هستند از طریق یکی از چند مسیر مهاجرت استانی کانادا هماهنگ با اکسپرس اینتری دعوتنامه دریافت کنند می بایست در گام نخست در صف انتظار اکسپرس اینتری پروفایل بسازند.
آنتاریو
ایالت آنتاریو برای سال 2019 قصد داشت 6 هزار و 900 متقاضی را انتخاب کند و از این رو بزرگترین ایالت در بین ایالات و نواحی شرکت کننده در برنامه های مهاجرت استانی کانادا محسوب می شود.
آنتاریو پر جمعیت ترین استان کانادا است و بزرگترین شهر کانادا یعنی تورنتو و پایتخت این کشور پهناور یعنی اتاوا را در خود جای داده است. جالب است بدانید که ایالت آنتاریو سالانه بیشترین تعداد مهاجران را می‌پذیرد؛ 64 درصد افرادی که از طریق اکسپرس اینتری در سال 2018 اقامت دائم گرفتند در این استان ساکن شده اند.
برنامه مهاجرت استانی آنتاریو سه مسیر مرتبط با اکسپرس اینتری دارد که در نیمه نخست سال جاری میلادی فعالیت زیادی داشتند و برای 3 هزار و 846 متقاضی اکسپرس اینتری اعلامیه تمایل یا Notification of Interest صادر نمودند.

سه شاخه مهاجرتی آنتاریو از سیستم اکسپرس اینتری عبارتند از:

  • اولویت های سرمایه انسانی
  • کارگر ماهر فرانسوی زبان
  • مشاغل دارای مهارت (Skilled Trades)

این مسیرها به برنامه مهاجرت استانی آنتاریو اجازه می دهند در صف انتظار اکسپرس اینتری به دنبال متقاضیانی بگردد که واجد شرایط این استان هستند. داشتن پیشنهاد کار جزو شرایط هیچ یک از این سه مسیر نیست و تنها اولویت‌های سرمایه انسانی، داشتن حداقل امتیاز از سیستم جامع رتبه بندی را الزامی عنوان کرده است.
 شایان ذکر است که متقاضانی که از متقاضیان اکسپرس اینتری که از طرف استان ITA دریافت کرده اند می توانند تقاضای خود را برای انتخاب شدن از طرف استان جهت اقامت دائم ارائه کنند.
از مجموع 3,846 دعوتنامه ای که از طریق این سه مسیر صادر شده است 67 درصد طی دو پذیرش از طریق اولیت های سرمایه انسانی صادر شده اند. حداقل امتیاز CRS در هر دو پذیرش 439 بوده است.
آنتاریو این روند را در نیمه دوم سال جاری که چند روزی از آن را پشت سر گذاشته ایم نیز ادامه داده است و همانطور که قبلا اشاره شده بود، در پذیرش 8 جولای که مختص شاغلان بخش تکنولوژی بود برای 1,623 متقاضی با حداقل امتیاز 439 در سیستم جامع رتبه بندی، دعوتنامه صادر کرده است.
دو مسیر دیگر یعنی کارگر ماهر فرانسوی زبان و مشاغل دارای مهارت نیز در نیمه نخست سال 2019 فعال بوده و جمعاً 1,281 اعلامیه تمایل صادر نموده‌اند.
مسیر مهاجرتی کارگران ماهر فرانسوی زبان به برنامه مهاجرت استانی آنتاریو اجازه می دهد در صف انتظار اکسپرس اینتری به دنبال متقاضیانی بگردد که واجد شرایط هستند؛ این شرایط عبارت اند از تسلط بر زبان های انگلیسی یا فرانسه و سایر معیارها.
مسیر مهاجرتی مشاغل دارای مهارت یا Skilled Trades نیز به برنامه مهاجرت استانی آنتاریو اجازه می‌دهد تا از صف انتظار اکسپرس اینتری به دنبال متقاضیان Federal Skilled Worker Class یا Canadian Experience Class که در حال حاضر در آنتاریو سکونت داشته و در این استان در یکی از مشاغل Minor Group 633 و یا  Major Group 72, 73, 82 در دسته بندی مشاغل کانادا (NOC) حداقل یک سال سابقه کار تمام وقت و یا معادل آن سابقه کار پاره وقت دارند بگردد.
آلبرتا
اما بیشترین بحث ها در مورد برنامه مهاجرت استانی آلبرتا که یک سال پیش از آن رونمایی شد انجام گرفته است. برنامه مهاجرت اسانی آلبرتا به این استان اجازه می دهد در صف انتظار اکسپرس اینتری به دنبال متقاضیان واجد شرایط بگرد؛ داشتن تنها 300 امتیاز در سیستم جامع رتبه بندی از جمله این شرایط است.
جالب است بدانید داشتن پیشنهاد کار یا سابقه کار در آلبرتا جزء شرایط مسیر اکسپرس اینتری آلبرتا نیست اما در عین حال متقاضیان باید نشان دهند که در استان آلبرتا پیوندهای محکمی دارند (نظیر داشتن خویشاوندان درجه اول) و به علاوه در شغلی شاغل باشند که حامی توسعه اقتصادی و اولویت های آلبرتا در راستای گسترش بازار کار این استان است. با این همه، آلبرتا هنوز فهرستی از مشاغل واجد شرایط منتشر نکرده است.
همچنین برنامه مهاجرت استانی آلبرتا متقاضیان زیر را در اولویت قرار می‌دهد:

  • متقاضیانی که در آلبرتا سابقه کار دارند و یا از کارفرمای آلبرتایی پیشنهاد کار دریافت کرده اند؛
  • متقاضیانی که از یکی از موسسات آموزش عالی یا دانشگاه های آلبرتا فارغ التحصیل شده اند و پیشنهاد کار معتبر دارند؛ یا
  • فرزند، همسر، خواهر یا برادار آنها در آلبرتا زندگی می کنند.

برنامه مهاجرت استانی آلبرتا تا اینجای سال 2019 از طریق مسیر اکسپرس اینتری آلبرتا 16 پذیرش برگزار کرده است و طی این پذیرش ها مجموعا 3,816 NOI صادر کرده است. در واقع در هشت مورد از این پذیرش ها، حداقل امتیاز 302 یا کمتر بوده است. در چهار پذیرش حداقل امتیاز 300 بوده است. پایین ترین حداقل امتیاز تا اینجای سال 2019، در هر 13 پذیرش اکسپرس اینتری که تمام برنامه ها را پوشش داده اند، 438 بوده است.
نوا اسکوشیا
برنامه مهاجرت استانی نوااسکوشیا یکی از نوآورانه ترین برنامه هاست و از سه مسیر برای انتخاب متقاضیان از سیستم اکسپرس اینتری استفاده می کند. برنامه مهاجرت استانی نوا اسکوشیا در سه مورد برای جست و جو در صف انتظار اکسپرس اینتری از مسیر اولویت های بازار کار استفاده کرد و متقاضیانی با سابقه کار در مشاغلی معین را هدف گرفت. داشتن پیشنهاد شغل جزء شرایط این برنامه نیست و داشتن حداقل امتیاز هم همیشه الزامی نیست.
ساسکاچوان
در نیمه اول سال 2019، فعالیت های زیرمجموعه International Skilled Worker: Express Entry برنامه مهاجرت استانی ساسکاچوان نیز حسابی داغ بوده است. این زیرمجموعه بر مبنای ابراز تمایل یا Expression of Interest فعالیت می کند؛ بدین معنی که متقاضیانی که که مایل هستند از طرف استان انتخاب شوند باید پروفایل جداگانه ای در این استان ثبت کنند.
پروفایل ها بر اساس شبکه امتیازدهی منحصر به فرد ساسکاچوان امتیازبندی می شوند و برای متقاضیانی که بالاترین امتیاز را دارند طی پذیرش های متوالی دعوتنامه جهت تقاضا برای انتخاب شدن از طرف استان صادر می شود.
از جمله شرایطی که متقاضیان اکسپرس اینتری باید داشته باشند داشتن سابقه کار در یکی از مشاغل مورد نیاز استان ساسکاچوان است. داشتن پیشنهاد کار در استان الزامی نیست اما متقاضی باید شرایط دیگری نیز داشته باشد. برنامه مهاجرت استانی ساسکاچوان در نیمه نخست سال 2019، از طریق زیرمجموعه اکسپرس اینتری هشت دور پذیرش برگزار کرد و برای 1,166 متقاضی دعوتنامه جهت تقاضا برای انتخاب شدن از طرف استان صادر نمود.
سایر برنامه های مهاجرتی
مسیهای مهاجرتی مرتبط با اکسپرس اینتری در ایالات مانیتوبا، پرینس ادوارد آیلند و بریتیش کلمبیا نیز در شش ماهه نخست سال جاری میلادی فعال بوده‌اند. برنامه مهاجرت استانی مانیتوبا طی 12 پذیرش برای 4 هزار و 500 کارگر ماهر دعوتنامه صادر نمود که حد اقل 300 تا از این دعوتنامه ها به دست متقاضیان اکسپرس انتری رسید.  
استان پرینس ادوارد آیلند هم بین ژانویه تا جولای 2019 شش پذیرش برگزار کرد و مجموعاً 671 دعوتنامه برای متقاضیان اکسپرس اینتری و Labour Impact صادر نمود. برنامه مهاجرت استانی بریتیش کلمبیا نیز از طریق مسیر Express Entry B.C. در شش ماه اول 2019 به طور هفتگی دعوتنامه صادر کرده است.

مشاوره مهاجرتی

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :