در سالی که گذشت، یعنی سال 2018، برنامه کاندید استانی کانادا همچنان به عنوان برترین برنامه مهاجرت کاری کانادا به کار خود ادامه داد و انتظار می رود که در سال جدید هم این نقش را همچنان ایفا کند. گفتنی است برنامه کاندید استانی یا PNP به آن دسته از استان ها و نواحی کانادا که در این برنامه شرکت کرده اند اجازه می دهد تا سالانه تعداد معینی مهاجر کاری را برای اقامت دائم انتخاب کند.
بخشی از این انتخاب ها به استان یا ناحیه اجازه می دهند کاندیدها را در سیستم اکسپرس اینتری فدرال انتخاب کنند. سیستم اکسپرس اینتری سیستمی برای مهاجرت به کانادا است که در سه دسته ی کارگر ماهر فدرال، مشاغل دارای مهارت و تجربه ی کانادایی از سراسر جهان بر پایه ی امتیازات و معیارها مهاجر جذب می کند. کاندیدها بر اساس امتیازی که در سیستم جامع رتبه بندی دارند دسته بندی می شوند؛ این سیستم به کاندیدها بر اساس تسلط بر زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی (دو زبان رسمی کانادا)، سن، تحصیلات و سابقه کار امتیازدهی می کند. برای کاندیدهایی که بالاترین امتیاز را داشته باشند به تناوب برگزاری پذیرش ها یک ITA (یک دعوتنامه برای تقاضا جهت اقامت دائم) صادر می شود.
کاندید اکسپرس اینتری که از طرف استان یا ناحیه ی کانادا کاندید شده باشد 600 امتیاز اضافی در CRS دریافت می کند و بدین ترتیب حتما در دور بعدی از او برای تقاضا جهت دریافت اقامت دائم کانادا دعوت به عمل خواهد آمد. همچنین، خارج از سیستم اکسپرس اینتری هم از طریق بسیاری از مسیرهای PNP در سراسر کانادا کاندیدهایی اننتخاب می شوند.
لازم به ذکر است که 9 استان و ناحیه که در PNP شرکت کرده اند مجموعاً سال 2018 را با 34,700 آغاز کردند؛ این عدد نسبت به سال 2017 حاکی از افزایش 1300 نفری است. انتظار می رود که طی سال جاری، از طریق PNP کاندیدهای بیشتری انتخاب شوند اما عدد خاصی هنوز مشخص نشده است. رشد PNP همچنین در تعداد پذیرش هایی که از طریق PNP انجام می شود انعکاس یافته است. پذیرش ها در بردارنده متقاضیان اصلی که کاندید شده اند و نیز اعضای خانواده که همراهی شان می کنند و به عنوان مقیم دائم وارد کانادا می شوند است.
اداره مهاجرت؛ شهروندی و پناهندگی کانادا در گزارش سال 2018 خود به پارلمان بیان کرده که PNP از سال 1996 که ایجاد شده تا کنون رشد فزاینده ای داشته است. گفتنی است در اولین سال PNP یعنی 1996 تنها 233 نفر پذیرفته شده بودند. اما IRCC برای سال 2018 قصد داشت از طریق PNP و به موجب برنامه چندساله سطوح مهاجرت 55 هزار مهاجر جدید را پذیرش کند. این عدد نسبت به سال 2017 حاکی از افزایش 4 هزار نفری بود. این در حالی است که سال 2017 بیشترین تعداد پذیرش از طریق PNP را از آن خود کرده بود. در عین حال، قرار است تعداد پذیرش ها از طریق PNP سال جاری هم افزایش یابد و به 61 هزار مقیم دائم برسد. همچنین، قرار است در سال 2021 این عدد به 71,300 نفر برسد.
آنتاریو
استان انتاریو که پر جمعیت ترین استان کاناداست در سال 2018 در تعداد جذب مهاجر از طریق PNP (6600 نفر) بیشترین تخصیص را یافته بود. البته این رقم در انتهای سال به 6850 افزایش یافت. سال جدید سال پربارتری برای برنامه مهاجرت استانی انتاریو (OINP) خواهد بود چرا که OINP از IRCC درخواست کرده است که تعداد پذیرش ها را به 7600 نفر افزایش دهد.
در سالی که گذشت، انتاریو از طریق سه مسیر مهاجرتی مرتبط با اکسپرس اینتری برای کاندیدهای اکسپرس اینتری مجموعا 6978 دعوتنامه صادر کرد – این سه مسیر عبارت بودند از مسیر اولویت های سرمایه انسانی (Human Capital Priorities Stream)، مسیر کارگر ماهر فرانسوی زبان (French Speaking Skilled Worker Stream ) و مسیر مشاغل فنی دارای مهارت (Skilled Trades Stream). این مسیرهای مهاجرتی یا اصطلاحا استریم به OINP اجازه می دهند در ذخیره اکسپرس اینتری جست و جو کند و از کاندیدهایی که واجد شرایط و معیارهای استانی و فدرال هستند دعوت به عمل آورد.
به عنوان نمونه، مسیر اولویت های سرمایه انسانی در سال 2018 برای 3,719 کاندید اکسپرس اینتری دعوتنامه صادر کرد. همچنین 1,633 دعوتنامه دیگر از طریق مسیر کارگر ماهر فرانسوی زبان صادر شد و 1,626 دعوتنامه دیگر نیز از طریق مسیر مشاغل فنی دارای مهارت برای کاندیدهای اکسپرس انتری صادر گردید.
تغییر حداقل امتیاز CRS
یک تغییر بزرگ در مسیر اولویت های سرمایه انسانی که احتمالا بر عملکرد آن طی ماه های پیش رو تاثیر خواهد گذاشت تصمیم OINP به تغییر حداقل امتیاز کاندیدهای اکسپرس اینتری جهت واجد شرایط بودن برای کاندید شدن اشاره نمود. OINP این حداقل امتیاز را 400 تعیین کرده است. OINP اعلام کرده است که در دورهای بعدی صدور دعوتنامه، این حداقل امتیاز توسط رئیس برنامه و بر اساس نیازهای بازار کار و اولویت های توسعه اقتصادی استان تعیین خواهد شد.
این تغییر در سه دور نخستین صدور دعوتنامه در سال 2018 از طریق مسیر اولویت های سرمایه انسانی انجام یافت؛ در آن زمان حداقل امتیاز CRS برای کاندیدهایی که در استان انتاریو دارای پیشنهاد کار بودند حتی به 350 هم رسید. گرچه داشتن پیشنهاد شغل یا جاب آفر در استان انتاریو جزو شرایط OINP نیست اما OINP اعلام کرده که اولویت ممکن است با کاندیدهایی باشد که یا پیشنهاد کار دارند و یا در مشاغل خاصی دارای تجربه و سابقه کار هستند.
مسیرهای جدید مهاجرتی مرتبط با اکسپرس اینتری برای مانیتوبا، آلبرتا و نوا اسکوشیا
یک تغییر مهم دیگر که طی سالی که گذشت در PNP رخ داد و احتمال می رود سال جاری هم تداوم یابد این بود که مسیرهای مهاجرتی جدیدی برای استان های مانیتوبا، آلبرتا و نوا اسکوشیا تدارک دیده شد که مربط با اکسپرس اینتری هستند. سالی که پشت سر گذاشتیم، منیتوبا و آلبرتا مسیرهای مهاجرتی مرتبط با اکسپرس اینتری خود را به عنوان بخشی از تغییرات اساسی که در برنامه های کاندید استانی انجام دادند معرفی نمودند.
مانیتوبا
مسیر مهاجرتی مانیتوبا که مرتبط با اکسپرس اینتری است مانند خود اکسپرس اینتری از سیستم ابراز تمایل یا Expression of Interest استفاده می کند. آن دسته از کاندیدهای اکسپرس اینتری که مایل هستند در این مسیر مورد توجه قرار بگیرند باید پروفایل EOI جداگانه ای با برنامه کاندید استانی مانیتوبا بسازند. پروفایل کاندیدهای واجد شرایط بر اساس امتیازاتی که در زمینه های تحصیلات، سابقه کار، تسلط بر زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی، داشتن دوستان و اقوام در منیتوبا و عوامل دیگر کسب می کنند رتبه بندی می شود. سپس از تعداد معینی از کاندیدهایی که بالاترین امتیاز را دارند برای تقاضا جهت اقامت دائم دعوت به عمل می آید.
برنامه مهاجرت استانی مانیتوبا (MPNP) طی هفت پذیرش (Draw) که بین 11 ژانویه و 9 جولای 2018 برگزار شد از 1155 کاندید اکسپرس اینتری برای تقاضا جهت کاندید استانی دعوت نمود. منابع خبری درخواست اعلام تعداد دعوت شده ها را ارائه داده اند اما MPNP هنوز آنها را اعلام نکرده است.
آلبرتا
آلبرتا در ماه ژوئن از مسیر اکسپرس اینتری خود رونمایی کرده و اولین NOI (اعلامیه تمایل) را کمتر از یک ماه بعد در 6 جولای صادر نمود. این مسیر مهاجرتی به برنامه کاندید مهاجرت استانی آلبرتا اجازه می دهد تا در ذخیره اکسپرس اینتری به دنبال کاندیدهای واجد شرایطی بگردد که حد اقل امتیاز CRS آنها 300 است و در شغلی کار می کنند که پاسخگوی نیازهای توسعه اقتصادی آلبرتا و اهدافی که این استان در راستای تنوع سازی دارد است. گفتنی است اولویت با کاندیدهایی است که در آلبرتا سابقه کار یا پیشنهاد کار دارند و یا از یکی از موسسات آموزش عالی کانادا مدرک تحصیلی اخذ کرده اند یا یکی از والدین، خواهر یا برادر و یا فرزاندانشان در آلبرتا زندگی می کنند. استریم اکسپرس اینتری آلبرتا سال 2018 را در حالی به پایان برد که طی هفت پذیرشی که در این سال برگزار شده بود مجموعا 596 NOI برای کاندیدهای اکسپرس اینتری صادر نموده بود.
نوا اسکوشیا
سومین مسیر مهاجرتی PNP مرتبط با اکسپرس اینتری که در سال 2018 ایجاد شد، مسیر اولویت های بازار کار نوا اسکوشیا بود که این استان واقع در منطقه ی آتلانتیک آن را در ماه آگوست معرفی نمود. این مسیر به برنامه کاندید استانی نوا اسکوشیا (NSNP) اجازه می دهد تا در ذخیره کاندیدهای اکسپرس اینتری به دنبال کاندیدهایی بگردد که در مشاغلی دارای سابقه کار هستند که در حال حاضر در این استان با کمبود نیروی کار مواجه هستند.
نوا اسکوشیا در تنها پذیرشی که تا کنون از طریق مسیر اولویت های بازار کار برگزار شده است، برای 314 کاندید اکسپرس اینتری که در شغل مربی و دستیار مربی نونهالان دارای سابقه کار هستند دعوتنامه صادر نموده است. NSNP گفته است که شغل هایی که از طریق مسیر بازار کار هدفگیری شده اند احتمالا با تغییر نیازهای بازار کار استان تغییر خواهند نمود. مسیر اولویت های بازار کار در کنار نوا اسکوشیا: تجربه (Nova Scotia: Experience) و نوا اسکوشیا: تقاضا (Nova Scotia: Demand) یکی از سه مسیر مهاجرتی نوا اسکوشیا است که به سیستم اکسپرس اینتری فدرال مرتبط است.
این سه مسیر در سال 2018 مجموعاً مسئول تایید و پذیرش 1095 تقاضا از بین 1400 تقاضا توسط برنامه کاندید نوا اسکوشیا (NSNP) بودند؛ یعنی چیزی حدود 80 درصد تقاضاها.
EOI ساسکاچوان
استان ساسکاچوان در ماه ژوئن سالی که گذشت، زیرمجموعه های مشاغل مورد نیاز و اکسپرس اینتری کارگر ماهر بین المللی خود را به سیستم EOI تبدیل نمود و این باعث شد که پذیرش ها حداقل یک بار در ماه انجام شوند. بین 21 آگوست تا 6 دسامبر 2018 ساسکاچوان برای 1763 کاندید اکسپرس اینتری دعوتنامه صادر نموده و سپس برای 2317 دیگر نیز، دعوتنامه را از طریق زیرمجموعه مشاغل مورد نیاز صادر کرد.
این سیستم EOI نیز مانند تمام سیستم های EOI دیگر ذخیره ای از کاندیدها را برای هر دو زیرمجموعه ایجاد می کند و بر عوامل و معیارهای موسوم به سرمایه انسانی تاکید دارد؛ عواملی نظیر تحصیلات، سابقه کار و تسلط بر زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی و قدرت کاندید در هر یک از عوامل امتیازی را که کسب می کند تعیین خواهد نمود. برنامه کاندید مهاجرت استانی ساسکاچوان (SINP) می گوید این عوامل در موفقیت آتی متقاضی در زمینه های اقتصادی و کاری در استان ساسکاچوان نقش مهمی ایفا می کنند. SINP در ادامه اعلام کرده است که هدف از سیستم EOI این است که مهاجرت مهاجران پیامدهای اقتصادی قوی در پی داشته باشد و کسانی که از آنها برای تقاضا دعوت می شود در بلند مدت در ساسکاچوان بمانند.
آن دسته از کاندیدهای اکسپرس اینتری علاقه مند به زیرمجموعه  Saskatchewan’s ISW: Express Entry می بایست پروفایل EOI جداگانه ای را با SINP ثبت کنند.
PNP پرینس ادوارد آیلند
و اما استان پرینس ادوارد آیلند یا به اختصار PEI نیز در سال 2018 سیستم EOI خود را مجددا راه اندازی نمود. این استان از ابراز تمایل یا EOI کاندیدهایی که که در ذخیره اکسپرس اینتری فدرال هستند و در این استان پیشنهاد کار ندارند استقبال می کند.  هرچند، اولویت با افرادی است که در PEI زندگی یا کار می کنند. ظرف ماه های اخیر دفتر مهاجرت استان PEI با کاندیدهای اکسپرس اینتری که هنوز EOI خود را به این استان ارائه نداده اند اما شرایطشان مطابق با نیازهای بازار کار این استان تلقی شده است تماس گرفته است.

مشاوره با پرشین مهاجر

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :