بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده توسط سازمان اطلاعات جهانی اقتصاددانان، سه شهر کانادا در میان 10 شهر برتر جهان از نظر کیفیت زندگی و سکونت قرار دارند.
شهر کلگری واقع در ایالت آلبرتا بالاترین رتبه را در میان شهرهای کانادا در این شاخص کسب کرده است و رتبه ی پنجم را در بین 140 شهر دنیا از آن خود کرده است. همچنین شهرهای ونکوور و تورنتو نیز، جایگاه سال گذشته خود را حفظ کرده‌اند، که به ترتیب رتبه های ششم و هفتم قرار دارند.
و اما بهترین شهر دنیا برای سکونت و زندگی برای دومین سال متوالی، شهر وین پایتخت کشور اتریش است.
جالب است بدانید که واحد اطلاعات اقتصادی بخشی از گروه اقتصاددانان است که معروف ترین مجله اقتصاد را مدیریت می‌کند.
گفتنی است که این 140 شهر بر اساس پنج عامل کمی و کیفی زیر ارزیابی شده و امتیاز کسب کرده اند:

  • ثبات: این عامل به ارزیابی شیوع جرائم و تهدید تروریستی، چالش های نظامی و آشوب های داخلی می پردازد.
  • خدمات درمانی و سلامت: در دسترس بودن و کیفیت خدمات درمانی دولتی و خصوصی، داروهای بدون نیاز به نسخه و سایر نشانگرهای کلی سلامت و درمان.
  • فرهنگ و محیط: این عامل نیز، میزان دما؛ اقلیم؛ سطح فساد؛ محدودیت های مذهبی یا اجتماعی؛ غذا و نوشیدنی ها و سایر مولفه های اجتماعی را ارزیابی می کند.
  • آموزش: در دسترس بودن و کیفیت مراکز آموزشی دولتی و خصوصی توسط این عامل بررسی می‌شود.
  • زیرساخت: ارزیابی کیفیت جاده ها، حمل و نقل عمومی، در دسترس بودن مسکن و سایر پارامترها.

امتیازها از 100 است و این موضوع بددان معناست که اگر شهری امتیاز 100 را بگیرد ایده آل است و اگر امتیاز 1، غیر قابل تحمل است.
شهرهای کلگری، ونکوور و تورنتو چگونه پذیرفته شده‌اند؟
امتیاز کل شهر کلگری 97.5 بوده است؛ که این یعنی در چهار معیار 100 امتیاز کسب کرده است و تنها در بخش فرهنگ و محیط 90 امتیاز گرفته است. اما ونکوور نیز تنها شهر در بین 10 شهر برتر بوده است که در بخش فرهنگ و محیط امتیاز 100 را گرفته است که البته در بخش خدمات سلامت و درمان نیز، 100 امتیاز کسب کرده است؛ اما در بخش زیرساخت و ثبات به ترتیب 92.9 و 95 امتیاز کسب کرده است.
تورنتو هم در بخش های ثبات، خدمات درمانی، سلامت و آموزش 100 امتیاز گرفته است اما در بخش زیرساخت فقط 89.3 امتیاز کسب کرده است. این در حالی است که در بخش فرهنگ و محیط 97.2 امتیاز گرفته است.
کلگری؛ مقصد محبوب مهاجران
شهر کلگری واقع در استان آلبرتا پیشتاز در صنعت نفت و گاز است. این شهر بزرگترین شهر آلبرتا است و با جمعیت 1.2 میلیون نفری چهارمین شهر پرجمعیت کانادا محسوب می شود. داده های منتشر شده در سال 2016 حاکی از آن است که بین سال های 2011 تا 2016 این شهر آلبرتا در مقایسه با دیگر شهرهای آلبرتا بیشترین مهاجر را پذیرفته است. همچنین در بازه زمانی ذکر شده، 46 درصد از مهاجران آلبرتا به کلگری نقل مکان کرده‌اند. دولت آلبرتا، برای مهاجرانی که مایل هستند از طریق برنامه مهاجرت استانی آلبرتا (AINP) به این استان مهاجرت کنند چندین گزینه فراهم کرده است.

در حال حاضر AINP سه شاخه مهاجرتی را پوشش می‌دهد:

  • دسته فرصت‌های شغلی آلبرتا (Alberta Opportunity Stream)
  • دسته خود اشتغالی کشاورزی آلبرتا (Alberta Self-Employed Farmer Stream)
  • دسته اکسپرس اینتری آلبرتا (Alberta Express Entry Stream)

ونکوور؛ هالیوود شمالی
شهر ونکوور واقع در ایالت بریتیش کلمبیا سومین شهر پر جمعیت کانادا است که میزبان 2.4 میلیون نفر جمعیت است. بسیاری از فیلم ها و سریال های تلویزیونی در ونکوور ساخته می شوند و با این حساب، ونکوور سومین مرکز بزرگ تولید فیلم در آمریکای شمالی است و به آن هالیوود کانادا یا هالیوود شمالی می‌گویند.
بین سال های 2011 تا 2016 بیش از 142,000 مهاجر به ونکوور رفته اند که این تعداد، 81 درصد از تمام مهاجران بریتیش کلمبیا را تشکیل می دهند.

برنامه مهاجرت استانی بریتیش کلمبیا دو مسیر مهاجرتی عمده دارد که عبارت اند از:

  • مسیر مهاجرتی کارآفرینی (Entrepreneur Immigration): مختص کارآفرینانی است که می خواهند در بریتیش کلمبیا کسب و کار راه اندازی کنند و در آنجا ساکن شوند
  • مسیر مهاجرتی کارگر ماهر که اکسپرس اینتری را نیز شامل می‌شود Skills Immigration (including Express Entry British Columbia): برنامه مهاجرت استانی بریتیش کلمبیا هر هفته پذیرش هایی را برای انتخاب متقاضیان واجد شرایط در چندین زیرمجموعه اکسپرس اینتری بریتیش کلمبیا و مهاجرت کارگران ماهر برگزار می کند.

تورنتو؛ قطب تکنولوژی
تورنتو شهری زیبا واقع در ایالت آنتاریو و بزرگترین شهر کانادا دارای بخش تکنولوژی‌ای می‌باشد که به صورت مستقیم در رقابت با سیلیکون ولی و سیاتل آمریکا می‌باشد. به صورت تقریبی می‌تواند گفت که از سال 2013 بیش از 80,100 شغل در بخش تکنولوژی تورنتو ایجاد شده است.
شایان ذکر است که بین سال های 2011 تا 2016 حدود 76 درصد از مهاجرانی که به آنتاریو رفته‌اند تورنتو را برای سکونت انتخاب کرده‌اند. همچنین نکته جالب اینجاست که حدود 46 درصد از 6.4 میلیون نفری که در تورنتوی بزرگ زندگی می‌کنند را مهاجران تشکیل می‌دهند.
برنامه مهاجرت استانی آنتاریو(OINP) نیز، دارای سه مسیر مهاجرتی است:

  • مسیر سرمایه انسانی: این دسته پنج مسیر مهاجرتی دارد که سه مورد از آنها به سیستم اکسپرس اینتری کانادا مرتبط هستند. یکی از این مسیرها مسیر مهاجرتی اولویت های سرمایه انسانی است که گهگاهی برای انتخاب متقاضیان اکسپرس اینتری که در مشاغل تکنولوژی سابقه کار دارند پذیرش هایی را برگزار می کند.
  • مسیر پیشنهاد شغل از طرف کارفرما: کارگران و دانشجویان خارجی که از کارفرمای آنتاریویی پیشنهاد شغل معتبر دریافت کرده‌اند می توانند از یکی از سه مسیر این دسته مهاجرتی اقدام کنند.
  • مسیر بیزینسی: کارآفرینان خارجی که می خواهند در آنتاریو کسب و کاری بخرند یا راه اندازی کنند می توانند تمایل خود را به برنامه مهاجرت استانی آنتاریو اعلام کنند.

مشاوره مهاجرتی

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :