پول و بانک‌داری در استرالیا

پول

دلار استرالیا واحد پول این کشور میباشد که به اختصار AUD (Australian Dollar) نامیده می شود.  دلار استرالیا جزو پنج پول با ارزش رایج دنیا میباشد.
بانکداری

بانکداری در استرالیا متشکل از تعدادی از بانک های دارای مجوز است که تحت قانون بانکداری سال 1959 فعالیت میکنند و تحت همین قانون است که شعب خارجی بانکهای دیگر کشورها میتوانند شعبه هایی در استرالیا داشته باشند.  سیستم بانکداری در استرالیا بسیار رقابتی، انعطاف پذیر و کاملا توسعه یافته میباشد. برای نمونه میتوان به آمار موسسه مالی بلوم برگ که یکی از معتبر ترین ها در جهان میباشد اشاره کرد. این موسسه ریسک سرمایه گذاری در بانک های استرالیا را کمترین دانسته و در این زمینه آمارهای خیره کننده ایی منتشر کرده است. بانک های بزرگ به عنوان ستون های نظام مالی استرالیا نامیده می شوند. بانکداری در استرالیا با آنچه به عنوان “چهار بزرگ” شناخته شده، نامیده میشوند:
بانک مشترک المنافع Common wealth Bank
وستپکWestpac
گروه بانکداری استرالیا و نیوزلند   Australia and New Zealand Bankin Group (ANZ)
بانک ملی استرالیا National Australia Bank

به غیر از این بانک ها چندین بانک کوچک تر و دیگر موسسات مالی، مانند اتحادیه های اعتباری هم وجود دارد. نام بانک مرکزی استرالیا Reserve Bank of Australia (RBA) می باشد.
بانک مشترک المنافع
دارای  8/154A$  میلیارد دلار استرالیا اعتبار میباشد. بانک مشترک المنافع استرالیا یک بانک چند ملیتی ست که در نیوزلند، فیجی، آسیا ، امریکا و انگلیس فعالیت دارد. به این بانک CBA یا Commbank هم گفته میشود.

بانک وستپک
دارای  43/123   A$میلیارد دلار استرالیا اعتبار میباشد. بانکی استرالیایی ست که در سیدنی، نیوسات ویلز و وستپک پلس فعالیت دارد. این بانک دومین بانک بزرگ نیوزلند محسوب میشود.
گروه بانکداری استرالیا و نیوزلند
دارای  79/101 A$  میلیارد دلار استرالیا اعتبار میباشد. گروه بانکداری استرالیا و نیوزلند (ANZ ) Australian and NewZealand Banking Group   دومین بانک مهم در استرالیا است و جز100 شرکت اول دنیا در زمینه مالی است که فعالیت‌های بانکداری را در استرالیا و نیوزلند انجام می‌دهد.  این بانک در حوزه قاره اقیانوسیه، اندونزی و هاوایی نیز فعالیت دارد.
بانک ملی استرالیا
دارای 86/94A$  میلیارد دلار استرالیا اعتبار میباشد. بانک ملی استرالیا (NAB) National Australia Bank از چهار موسسه مالی بزرگ استرالیاست که  بیست و یکمین بانک بزرگ دنیا نیز می باشد. این بانک در استرالیا، نیوزلند، انگلیس، امریکا و آسیا فعالیت دارد.

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :