بعد از عصر یخی یعنی حدود 10.000 سال قبل از میلاد افرادی از قسمت های شرقی و جنوبی اروپا به قسمت های اروپایی که اکنون به نام دانمارک شناخته می شود مهاجرت کردند. زمین هموار، خاک غنی، نزدیکی به آب تاریخ و فرهنگ در گذر زمان تاریخ و فرهنگ دانمارک را شکل داده است.

اولین انسان ها در دانمارک

اولین انسان ها احتمالا شکارچیان و ماهیگیرانی بودند که حدود 10.000 سال قبل از میلاد از نقاط شرقی و جنوبی اروپا به دانمارک مهاجرت کردند. بنا بر مشاهدات، از 3000 سال قبل از میلاد کشاورزی در زمین های حاصلخیز دانمارک به وجود آمد. در ابتدا آن ها از ابزار و اسلحه های سنگی استفاده می کردند، سپس آن ها برنز و آهن را جایگزین آن کردند. تا عصر آهن، دانمارکی ها خط ارتباطی پر رونقی را با امپراطوری روم ایجاد کردند که محصولاتی همچون پوست حیوانات و کهربا را مبادله می کردند. از 200 سال پس از میلاد آن ها از زبان رون بهره می بردند و روی لوحه های سنگی می نوشتند.

دوران شگرف و خشن وایکینگ ها

یکی از دوران های بدنام در تاریخ دانمارک، عصر وایکینگ ها است. این دوران از حدود سال 739 میلادی با حمله ناگهانی به جزایر لیندزفرین انگلیس آغاز شد. وایکینگ ها در نهایت در یورک شایر در شمال انگلستان و نورماندی در شمال غربی فرانسه ساکن شدند. دوران وایکینگ ها حدود 250 سال به طول انجامید و در این مدت سون فورک برد و پسرش کانت بزرگ نه تنها حاکم دانمارک، بلکه حاکم نروژ، جنوب سوئد، گرینلند، جزایر فارو و قسمت هایی از انگلستان و اسکاتلند بودند.

وایکینگ ها سفرهای گسترده ای را خارج از محدوده تحت اختیار خود انجام می دادند که از آن ها می توان به روسیه و ترکیه کنونی نام برد. مهارت خارق العاده آن ها در کشتیرانی، آن ها را حتی تا گرینلند و شمال آمریکا هدایت کرد. آن ها به غارت و چپاول سایر مناطق همزمان با فعالیت های صلح آمیز همچون تجارت مواد با ارزشی همچون فلزات، پارچه، بلوریجات، جواهرات و پوست حیوانات ادامه دادند. آن ها همچنین در زمان هایی تجارت برده نیز انجام می دادند.

اتحاد و تقابل اسکاندیناوی

در سال 1397 میلادی، دانمارک، نروژ و سوئد به فرماندهی ملکه مارگرت یکم اتحادیه کالمار را تشکیل دادند. اتحادیه کالمار تا زمانی که سوئد به طور یک طرفه و در سال 1523 از آن خارج شد پایدار ماند. این اولین گلوله در شروع نزاع و اختلاف بین دانمارک و سوئد برای تصاحب آن منطقه بود. پس جنگ های طولانی مدت و فرسایشی، نهایتا دانمارک مجبور شد از حاکمیت استان های جنوبی سوئد صرفنظر کند و آن را تقدیم به سوئد کند.

حکومت مطلقه و دموکراسی

پس از شکست مفتضحانه به سوئد، پایه های حکومت خودکامه و تغییر یافته در دانمارک ایجاد شد. دولت مقتدر مرکزی سیستم بروکراتیک سازمان یافته ای را برای حکمرانی بر مناطق و استان های دانمارک تاسیس کرد. همچنین ساختار کشاورزی در این کشور اصلاح شد. اصلاحات در سال 1784 حق و حقوق بیشتری را برای کشاورزان و رعایا قانونی کرد و در سال 1814 تحصیلات آکادمیک در این کشور پایه گذاری شد.

دنیای جدید دانمارک و پیشرفت چشمگیر

بعد از جنگ جهانی اول، اقتصاد دانمارک متحول شد. با همکاری جنبش کشاورزان، صنعت پرورش دام در کنار کشاورزی قدیمی به وجود آمد. صنعتی سازی تولید محصولات لبنی شتاب بیشتری گرفت و سپس سیستم رفاه اجتماعی معرفی شد.

در ماه اپریل سال 1940 میلادی، کشور دانمارک با وجود اعلام بی طرفی در جنگ جهانی، مورد حمله آلمان واقع شد. نتیجتا این کشور با وجود اینکه تحت تاثیر تجهیزات نظامی آلمان قرار گرفته بود، مقاومت کمی از خود نشان داد در مدت پنج سال، فعالیت های زیرزمینی گسترده ای برای مقابله با نازی ها شکل گرفت. در تاریخ 5 می سال 1945، کشور دانمارک توانست به کمک جبهه متحدین و مقاومت مردم این کشور، از اشغال آلمان خارج شود. پس از 5 سال امید و شادی به سراسر این کشور برگشت.

اقتصاد پس از جنگ دانمارک، با افزایش روز افزون صادرات، روز به روز بیشتر بین المللی و باعث پیشرفت آن می شد. صنایع هنری و لوازم خانگی دانمارک، در کنار گوشت و محصولات کشاورزی آن ها روز به روز در دنیا محبوب تر می شد و بازار بزرگ تری برای خود ایجاد می کرد.

در سال 1972، کشور دانمارک به عضویت اتحادیه اقتصادی اروپا در آمد که در نهایت به اتحادیه اروپای کنونی تبدیل شد. دانمارک همچنین یکی از کشورهای پایه گذار کشورهای متحد (UN) است و به عضویت کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی (NATO) در آمده است.

امروزه دانمارک کشوری است با سیستم حکومت پادشاهی مشروطه با نظام پارلمانی و دموکراسی نیابتی. این کشور از مدافعان سرسخت تجارت آزاد و حقوق بشر است. همچنین دانمارک در مبارزه با فقر با کمک های بین المللی متعدد خود شناخته شده است.

برای اطلاع از برنامه مهاجرتی کادر درمان به دانمارک روی این قسمت کلیک کنید.


لینک های مرتبط

اگر قصد مهاجرت به کشور دانمارک را دارید و مشتاق هستید درباره دانمارک بیشتر بدانید از مقالات زیر نیز دیدن فرمایید : 

بیمه در دانمارک
تحصیلات در دانمارک
 هزینه های زندگی در دانمارک
مسکن در دانمارک
تاریخ دانمارک
جغرافیای دانمارک
اقتصاد دانمارک
آب و هوای دانمارک
گرفتن گواهینامه در دانمارک
هزینه های زندگی یک دانشجو در دانمارک
آمار جرم و جنایت و امنیت در دانمارک
۱۰ نکته درباره دانمارک
راهنمای جامع درباره سیستم آموزش و مدارس بین المللی دانمارک
ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :