کشور دانمارک در شمال اروپا، در منطقه اسکاندیناوی واقع شده و پایتخت آن شهر کپنهاگن است. دانمارک بخشی از اسکاندیناوی است و ۴۳٬۰۶۹ کیلومتر مربع مساحت دارد. از شرق به دریای بالتیک، از غرب به دریای شمال، از جنوب به کشور آلمان و از شمال به تنگه اسکارژاک محدود می‌شود. به دلیل شمار زیاد جزایر، دانمارک دارای خط طولانی ساحلی به درازای ۷٫۴۱۳ کیلومتر است. بیشتر نقاط دانمارک در نزدیکی ساحل دریا قرار دارند و بخش اعظم خاک کشور دانمارک را زمین‌های کشاورزی تشکیل می‌دهند. خاک اصلی دانمارک سرزمینی فاقد کوهستان است و بلندترین نقطه طبیعی آن موله هوی نام دارد که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۰٫۸۶ متر است. در تقسیمات کشوری جدید دانمارک که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، خاک اصلی کشور دانمارک به پنج استان (که در دانمارکی Region نامیده می‌شود) تقسیم گردید. خاک اصلی دانمارک به پنج استان و ۹۸ شهرستان تقسیم شده‌است. استان‌های دانمارک عبارتند از هوودستادن، میدیولند، سیددانمارک، نوردیولند و شیلند. گرینلند و جزایر فارو نیز دو قلمرو برون‌مرزی و خودگردان دانمارک به‌شمار می‌آیند. همچنین مهم ترین شهرهای این کشور عبارتند از کپنهاگن، آرهوس، آلبورگ و اودنسه.

حوزه جغرافیایی کشور دانمارک متشکل از یک شبه جزیره به نام شبه جزیره یولند و 433 جزیره است. از میان تمام این شبه جزیره ها فقط 76 تای آن های مسکونی می باشند. جزایر فارو و گرینلند بخشی از پادشاهی دانمارک به‌شمار می‌آیند اما به ترتیب در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۷۹خودگردان شده اند. دانمارک جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی است و تنها مرزی که دارد با کشور آلمان است. پلی دریایی به نام پل اورسوند، دانمارک را به سوئد متصل می‌کند.

جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۹ حدود ۵/۸ میلیون نفر برآورد شده‌است. زبان رسمی آن دانمارکی است. زبان‌های فاروئی، گرینلندی و آلمانی نیز به عنوان زبان‌های محلی در این کشور رسمیت دارند.

بیشتر مردم دانمارک اسکاندیناویایی و با مردم سوئد و نروژ خویشاوندند. اسکاندیناویایی‌ها از تبار وایکینگ‌ها و شاخه‌ای از نژاد ژرمن هستند.. جمعیت دانمارک بیش از 5.8 میلیون نفر است که 88 درصد از این جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند.

بنا به آمار سال 2017 حدود 602.000 نفر در پایتخت آن کپنهاگن  زندگی می‌کنند. دومین شهر بزرگ دانمارک آرهوس با جمعیتی بالغ بر 336.000 نفر می‌باشد. زبان رایج در سراسر کشور دانمارکی است. تقریباً 13.3 درصد از کل جمعیت دانمارک یعنی حدود  771400نفر خارجی هستند.

تقسیمات کشوری دانمارک به تفصیل در جدول زیر آورده شده است. برای اطلاع از برنامه مهاجرتی کادر درمان به دانمارک می توانید روی این قسمت کلیک کنید.

استانمرکز استانبزرگ ترین شهرجمعیت استان (میلیون نفر)مساحت استان (کیلومتر مربع)تعداد شهرستان ها
هوودستادنهسلرودکپنهاگن1.836256129
میدیولندویبروگآرهوس1.3211314219
سیددانمارکویلهاودنسه1.2231219122
نوردیولندآلبورگآلبورگ0.589792711
شیلندسوروروسکیلده0.463727317

لینک های مرتبط

اگر قصد مهاجرت به کشور دانمارک را دارید و مشتاق هستید درباره دانمارک بیشتر بدانید از مقالات زیر نیز دیدن فرمایید : 

بیمه در دانمارک
تحصیلات در دانمارک
 هزینه های زندگی در دانمارک
مسکن در دانمارک
تاریخ دانمارک
جغرافیای دانمارک
اقتصاد دانمارک
آب و هوای دانمارک
گرفتن گواهینامه در دانمارک
هزینه های زندگی یک دانشجو در دانمارک
آمار جرم و جنایت و امنیت در دانمارک
۱۰ نکته درباره دانمارک
راهنمای جامع درباره سیستم آموزش و مدارس بین المللی دانمارک
ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :