برنامه مهاجرت استانی آلبرتا

برنامه مهاجرت استانی آلبرتا (AINP) به دنبال جذب نیروهای کار متخصص و باتجربه‌ای است که قادرند در رشد اقتصادی آلبرتا نقش موثری داشته باشند. متقاضیانی که توسط ایالت آلبرتا برگزیده می‌شوند می‌توانند برای دریافت اقامت دائم کانادا تحت برنامه مهاجرتی انتخاب استانی (Provincial Nominee Program) اقدام کنند. اداره شهروندی و مهاجرت کانادا (CIC) رسیدگی به درخواست این افراد و اتخاذ تصمیم نهایی را به عهده دارد (معمولا پرونده‌های مهاجرت استانی در اداره مهاجرت کانادا دارای الویت بوده و با سرعت بیشتری نسبت به پرونده‌های فدرال مورد بررسی قرار می‌گیرند). برنامه مهاجرت استانی آلبرتا دارای چندین شاخه (stream) است و هر شاخه شرایط و نیازمندی‌های خاص خود را به شرح زیر داراست:

شاخه استخدام مبتنی بر نیاز کارفرمایان

هدف این شاخه برآورده ساختن نیاز کارفرمایان آلبرتایی است که نیروی کار محلی جوابگوی نیاز آنها نبوده و قادر نیستند نیروی کار مورد تقاضا را در میان شهروندان کانادایی یا مقیمان دائم ساکن در آلبرتا بیابند. این شاخه سه گروه مهاجرتی را در خود جای می‌دهد و داشتن پیشنهاد کار تمام وقت، معتبر، و دائم از یک کارفرمای آلبرتایی مهمترین پیش نیاز هر سه گروه جهت احراز شرایط توسط متقاضی است. شرایط و نیازمندی‌های هر گروه به قرار زیر است:
نیروی کار متخصص – نیروهای کار متخصصی که پیشنهاد کار تمام وقت و دائم از یک کارفرمای آلبرتای دریافت کرده باشند می‌توانند تحت این برنامه اقدام کنند، البته به شرطی که پیشنهاد کار مذکور در شغلی باشد که نوع و سطح مهارت آن در فهرست NOC، یکی از  سطوح 0 (مشاغل مدیریتی)، A (مشاغلی که معمولا نیاز به تحصیلات دانشگاهی نیاز دارند)، و B (مشاغل فنی و حرفه‌ای که معمولا نیاز به تحصیل در کالج و مراکز فنی حرفه‌ای یا کارآموزی دارند) تعریف شده باشد. متقاضی همچنین باید صلاحیت‌ها، مهارت‌ها، و احتمالا گواهینامه‌ یا آموزش تخصصی یا رسمی مورد نیاز سمت مورد نظر را دارا باشد.
فارغ التحصیلان خارجی – دانشجویان خارجی که از یک موسسه آموزش عالی شناخته شده و معتبر کانادایی یا آلبرتایی فارغ التحصیل شده‌اند و پشنهاد کار معتبر و تمام وقتی در شغلی تخصصی و مرتبط با رشته تحصیلی خود از یک کارفرمای آلبرتایی در اختیار دارند ممکن است واجد شرایط این گروه مهاجرتی باشند. متقاضی باید حداقل به مدت ۶ ماه به صورت قانونی (با در اختیار داشتن اجازه کار موقت فارغ التحصیلان خارجی) برای کارفرمای مذکور کار کرده و صلاحیت‌ها، مهارت‌ها و احتمالا گواهینامه‌ یا آموزش تخصصی یا رسمی مورد نیاز سمت مورد نظر را دارا باشد.
نیروی کار نیمه ماهر – این گروه برای افرادی است که پیشنهاد کار تمام وقت و دائم در شغلی که سطح مهارت آن در فهرست NOC، سطح C یا D تعریف شده است، دارند. شغل مورد نظر باید در یکی از صنایع غذایی و آشامیدنی، هتل‌داری و مهمانداری، صنایع تولیدی، حمل و نقل، یا خدمات غذایی بوده و متقاضی مهارت‌ها و صلاحیت‌های مورد نیاز را دارا باشد.

شاخه استخدام استراتژیک

مهمترین تفاوت این شاخه با شاخه قبلی این است که داشتن پیشنهاد کار برای متقاضیان گروه‌های مهاجرتی این شاخه الزامی نیست. سه گروه مهاجرتی در این شاخه وجود دارد که عبارتند از:
مشاغل فنی و حرفه‌ای – متقاضی واجد شرایط باید دعوتنامه‌ای از مرکز آموزش صنعتی و کارآموزی آلبرتا (AIT) دریافت کند و همچنین شرایط زیر را احراز نماید:
باید گواهینامه یکی از مشاغل فنی و حرفه‌ای آلبرتا که اخذ گواهینامه حرفه‌ای جهت کار در آنها الزامی است را اخذ کرده باشد.

در حال حاضر در آلبرتا سکونت داشته باشد؛

در حال حاضر نزد یک کارفرمای آلبرتایی مشغول به کار باشد یا در دو سال گذشته برای کارفرمایی آلبرتایی کار کرده باشد (این تجربه کاری باید مرتبط با حرفه متقاضی، حرفه‌ای که گواهی آن را در اختیار دارد، باشد).

مشاغل مهندسی – مهندسان، طراحان، و نقشه‌کشان فنی و صنعتی ممکن است واجد شرایط این گروه مهاجرتی باشند. متقاضیان این گروه مهاجرتی نیز لازم نیست از کارفرمایی در آلبرتا پیشنهاد کار داشته باشند. متقاضی این گروه مهاجرتی باید دارای شرایط زیر باشد:
باید به عنوان مهندس، طراح، و یا نقشه‌کش فنی و صنعتی تحصیلات، آموزش، و تجربه کافی داشته باشد؛

رشته مهندسی و شغلی متقاضی باید در فهرست مشاغل مهندسی شاخه مهاجرتی استخدام استراتژیک آلبرتا موجود باشد؛

مدرک عضویت در انجمن مهندسان حرفه‌ای، زمین‌شناسان، و متخصصان ژئوفیزیک آلبرتا (APEGGA) را ارائه کند؛

در حال حاضر ساکن آلبرتا باشد؛

در حال حاضر نزد کارفرمایی آلبرتایی مشغول به کار باشد یا در ۱۲ ماه گذشته برای شرکتی که عضو انجمن شرکت‌های مشاوره مهندسی آلبرتا است، یا یک شرکت شناخته شده و معتبر مهندسی یا ساختمانی آلبرتا کار کرده باشد.

دارندگان ویزای کار آمریکا – افرادی که در حال حاضر به صورت قانونی (با در اختیار داشتن یکی از ویزاهای کار دارای اعتبار H1-B، H1-B1، H1-C، یا E-3) در آمریکا مشغول به کار بوده و تمایل دارند درآلبرتا زندگی کنند، ممکن است واجد شرایط این گروه مهاجرتی باشند. متقاضی باید حداقل یک سال سابقه کار در آمریکا داشته و باید شغل فعلی وی در فهرست مشاغل مورد نیاز آلبرتا وجود داشته باشد.
شاخه مزرعه داران و کشاورزان خویش کارفرما
مزرعه داران و کشاورزانی که تمایل دارند به آلبرتا مهاجرت کرده و بیزنسی در زمینه کشاورزی را در این ایالت خریداری نموده و اداره کنند ممکن است واجد شرایط این گروه مهاجرتی باشند. متقاضی باید:
تجربه مدیریت مزرعه را دارا باشد؛

تحصیلات، آموزش، و تجربه کاری لازم برای توسعه یک مزرعه و شرکت کشاورزی پایدار در آلبرتا را دارا باشد؛

طرح و پلان بیزنسی برای سرمایه‌گذاری و تاسیس یک شرکت کشاورزی در آلبرتا را ارائه کند؛

متعهد شود که حداقل ۵۰۰۰۰۰ دلار کانادا در آلبرتا و در زمینه کشاورزی سرمایه‌گذاری کند؛

موافقت یک شرکت سرمایه‌گذاری معتبر کانادایی را جهت دریافت تسهیلات مالی برای انجام سرمایه‌گذاری مورد نظر را کسب کرده باشد؛

دارایی خالصی معادل ۵۰۰۰۰۰ دلار کانادا را در اختیار داشته باشد یا ثابت کند که با استفاده از منابع دیگری به این میزان دارائی دسترسی دارد.

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :