وقتی شما به کانادا فکر می کنید  اولین چیزی که از ذهن تان می گذرد کارت پستال های زیبا کوه های فوق العاده جنگل های سر سبز و رودخانه های بی نظیر کانادا است.  نکاتی که شاید خیلی از افراد به آن آگاه نباشند این است که علاوه بر طبیعت زیبای گفته شده کانادا یک کشور رو به پیشرفت با اقتصاد قوی دارای معتبرترین دانشگاه های دنیا در بستر جامعه ای چند فرهنگی با دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی می باشد.

زندگی در کانادا از خیلی جهات شبیه زندگی در دیگر کشور های غربی است اما شیوه زندگی در کانادا دارای جنبه های منحصر بفرد خود است در این بخش ما می خواهیم به شما یک نمای کلی از شیوه زندگی در کانادا داده و همچنین به مسایلی که در طول ماه های اول اقامت تان بر می خورید اشاره کنیم.

شک فرهنگی :

اولین مساله ای که در بدو ورود به کانادا با آن روبرو می شوید مساله شک فرهنگی است که در ابتدا همه چیز برای‌تان عجیب و غریب و حتی نا امید کننده می نماید. طبق گفته های افرادی که این تجربه را پشت سر گذاشته اند شما برای وفق دادن خود با محیط اطراف نیازمند گذراندن چندین مرحله هستید که اکنون به چند مورد از آنها اشاره می کنیم و توضیح مختصری راجع با آن می دهیم.

مرحله رویایی :

در این مرحله شما بسیار خوش بین هیجان زده و ماجرا جو هستید و برای شما همه چیز جالب زیبا و و هیجان انگیز است زیرا به یک محیط جدید و ناشناخته ای وارد شده اید.

مرحله خصومت :

در این مرحله شما به شدت احساس غریبی و نا امیدی می کنید به گونه ای که هر روز به خودتان می گویید که شما به این مکان تعلق ندارید و مدام احساس تنهایی می کنید کم کم تفاوت های فرهنگی شما با جامعه اطراف مشخص می شود و مدام سعی بر این دارید که از وفق پیدا کردن با تفاوت های فرهنگی خودداری کنید.

مرحله تطبیق :

اکنون اعتماد به نفس شما برگشته است احساس استقلال می کنید و کم کم کنترل همه چیز را در درست می گیرید و دیگر نه تنها تفاوت های فرهنگی شما را نا امید و ناراحت نمی کند بلکه سعی دارید با نگاهی سطحی از آنها بگذرید و حتی صرفا به آنها بخندید .

مرحله وابستگی متقابل :

شما احساس راحتی و مقبول واقع شدن می کنید. تفاوت ها دیگر شخصیت شما را تحت شعاع قرار نمی دهد اینک شما به محیط اطراف و اطرافیان تان اعتماد دارید اکنون هدف شما کسب یک هویت چند ملیتی است. که دیگر به طور کامل بتوانید با محیط اطرافتان انطباق پیدا کنید

مرحله ورود مجدد :

هنگام بازگشت به کشورتان دوباره دچار یک شک می شوید که این بار به شک معکوس فرهنگی معروف است. شما از تجربیات تان هیجان زده هستید اما از آن طرف ناراحتید زیرا هیچ کس  نمی تواند شما را بفهمد اینک شما می فهمید که تغییر کرده اید و از اینکه یک زندگی جدید را تجربه کرده اید به خود می بالید.

در مقاله بعدی راجع به راه های مقابله با شک فرهنگی و همچنین مبحث کار کردن در کانادا صحبت خواهیم کرد…

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :