تحصیل در پرتغال

زمانی که صحبت از کشور پرتغال به میان می آید بدون شک مبحث ارزیابی این کشور مد نظر قرار می گیرد. در کنار این مورد؛ شما قادر به لذت بردن از آب و هوای شگفت انگیز، سواحل بسیا زیبا، مناظر طبیعی متعدد، خوراک های بسیار لذیذ، بارهای متعدد و یا تمامی مواردی که کشور پرتغال را به یک کشور جذاب تبدیل کرده است می باشید.
تحصيل در پرتغال از جمله گزينه هاي متقاضيان به ادامه تحصيل و مهاجرت به اروپا می‌باشد، تحصيل در پرتغال در واقع گامي جهت ورود و زندگي در اروپا و حوزه شنگن مي باشد و امکان اخذ ويزاي شنگن را براي فرد فراهم مي نمايد. کشور پرتغال واقع در کنار اقيانوس آتلانتيک و در کنار کشور توريستي اسپانيا مقصد جذابي براي تحصيل مي باشد. يکي ديگر از جذابيت هاي تحصيل در پرتغال پايين بودن هزينه تحصيل و زندگي در پرتغال نسبت به ساير کشورها و شهرهاي اروپايي است، به طوري که ليسبون، پايتخت پرتغال ارزانترين پايتخت اروپا محسوب مي شود.
مزايای تحصيل در پرتغال:

  • پايين بودن هزينه تحصيل و زندگي در پرتغال
  • امکان اخذ بورسيه تحصيلي از دانشگاه هاي پرتغال
  • امکان تحصيل در مقاطع مختلف بدون نياز به مدرک زبان(گذراندن دوره‌هاي زبان در خود پرتغال)
  • امکان ادامه تحصيل در پرتغال با داشتن مدرک تحصيلي از تمامي دانشگاههاي مورد تأييد وزارت علوم ايران اعم از دانشگاه آزاد و…
  • امکان دريافت پذيرش در تمام طول سال
  • هزينه زندگي مناسب و پايين به نسبت ساير کشورهاي اروپا و يا آمريکا
  • امکان سفر به تمام کشورهاي حوزه شنگن با اخذ ويزاي تحصيلي پرتغال
  • آب و هواي بسيار مناسب کشور پرتغال

هزینه اقامت جهت ادامه تحصیل در پرتغال
هزینه اقامت در کشور پرتغال نرخ متوسطی را به خود اختصاص داده است؛ اگر شما سعی کنید که یک خانه را اجاره نمایید که سالن داشته باشد (بدون اتاق)؛ نیازی نیست که هزینه‌های بالایی را پرداخت نمایید.
دانشجویانی که سالن‌هایی را برای اقامت خود انتخاب می‌نمایند بایستی حدود 165 تا 230 یورو ماهانه برای یک اتاق در نظر بگیرند.

  • اجاره آپارتمانی یک تخته با قیمت 330 و 450 یورو برای هر ماه
  • اجاره منزل با قیمت 500 یورو برای هر ماه؛ همراه با صبحانه
  • اجاره اتاق میزبان؛ 20 تا 22 یورو برای هر شب

شهریه دانشگاههای پرتغال
دو دسته از مراکز آموزش عالی خصوصی و دولتی در این کشور وجود دارند که دانشجو می تواند از هر کدام از آن ها پذیرش اخذ نماید. شهریه دانشگاه‌های پرتغال با توجه به این که دانشجو در کدام مرکز مشغول به تحصیل باشد و چه رشته ای را انتخاب کرده باشد، میزان متفاوتی دارد.
اما در یک بیان کلی می‌توان گفت که شهریه دانشگاه‌های دولتی در این کشور، به صورت سالانه ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو برای دوره‌ی کارشناسی ارشد و ۲۷۰۰ یورو برای تحصیل در دوره ی دکتری در نظر گرفته شده است. مزیتی که برای دانشجویان در راستای پرداخت هزینه ی شهریه دانشگاه های پرتغال در نظر گرفته شده است، این است که، دانشجو می تواند این مبلغ را به صورت قسطی در تمام طول سال تحصیلی پرداخت کند و الزامی برای پرداخت یکباره در بدو ورود به دانشگاه برای او وجود ندارد.
دانشگاه‌های پرتغال
در میان تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی موجود در این کشور، دانشگاه هایلیسبون، پورتو، کویمبرا، مینهو در میان لیست بهترین دانشگاه‌های پرتغال بیشتر از سایر مراکز برجسته هستند. دانشگاه‌های نام برده که دارای رنکینگ جهانی هستند و مدارک صادر شده از آن ها تقریباً در همه‌ی کشورها معتبر بوده و نیز مورد تایید وزارت علوم ایران نیز هستند.
تحصيل در مقطع کارشناسی در پرتغال
مدت تحصيل در دوره ليسانس پرتغال 3 تا 4 سال مي باشد و متقاضيان با مدرک ديپلم يعني 9 سال تحصيل در مدارس(معادل مدرک پيش دانشگاهي در ايران) مي توانند وارد دانشگاه شوند. البته افرادي که مدرک ديپلم دارند نيز مي‌توانند جهت گذارندن دوره پيش دانشگاهي خود وارد پرتغال شوند و پس از اتمام آن، برای دانشگاه راه اقدام کنند. ورود به دانشگاه‌های پرتغال در مقطع ليسانس مستلزم داشتن نمره 6 آزمون آيلتس و يا نمره مشابه آن در آزمون تافل است.
امکان پذیرش بدون مدرک زبان برای برخی دانشگاههای پرتغال میسر است، اما داشتن مدرک زبان به گرفتن پذیرش از دانشگاهها سرعت بیشتری می دهد. دانشجویان در مقطع لیسانس طبق شرایط تحصیل در پرتغال اجازه کار در مدت ۱۰ ساعت در هفته را دارند که به ازای هر ساعت ۸ تا ۱۰ یورو دریافت می کنند. شهریه دانشگاههای پرتغال در مقطع لیسانس بین ۳ الی ۵ هزار دلار است.

تحصيل در مقطع کارشناسی ارشد در پرتغال
دوره کارشناسي ارشد در پرتغال 2 ساله است و به زبان‌های انگليسي و پرتغالي تدریس مي‌شود. براي تدريس به زبان انگليسي دانشجو بايد مدرک آزمون آيلتس با نمره 6-6.5 را به دانشگاه تحويل دهد. در صورت نداشتن مدرک زبان انگليسي، فرد مي تواند دوره هاي زبان انگليسي را به مدت 5 هفته و با هزينه تقریبی 1200 يورو و يا در صوت تمايل به تحصيل به زبان پرتغالي دوره هاي زبان پرتغالي را به دو صورت فشرده و يا غير فشرده پرتغال بگذراند.
دانشجویان مقطع فوق لیسانس در کشور پرتغال اجازه دارند ۲۰ ساعت در هفته را مشغول به کار باشند و به ازای هر ساعت ۸ تا ۱۰ یورو کسب کند. از مدارک لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در پرتغال می‌تواند به اصل مدرک لیسانس، ریز نمرات، مدرک زبان انگلیسی، رزومه ی علمی، انگیزه نامه و توصیه نامه اشاره کرد.

تحصيل در مقطع دکترا در پرتغال
مقطع دکترا در پرتغال 3 تا 5 ساله است. متقاضيان ورود به مقطع دکترا در پرتغال 3 دسته هستند:

  • دانشجويان با سوابق تحصيلی عالی نظير: معدل کل بالاي 17، داشتن مقالات ISI، نمرات GRE و يا GMAT مناسب و يا نمره ی تافل و يا آيلتس عالی که اين افراد امکان دريافت بورسيه را از دانشگاه هاي پرتغال به دست مي آورند.
  • افراد با سوابق تحصيلي معمولي که کمتر از دو سال از زمان دريافت آخرين مدرک تحصيليشان گذشته باشد. همچنین این افراد می‌توانند در شرایط خاصی در دانشگاه‌هایی که شهریه آنها سالانه ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال است، تحصیل کنند.
  • افرادي که بيش از دو سال از دريافت آخرين مدرک تحصيلياشان سپری شده است.

از مدارک لازم برای تحصیل در مقطع دکتری در پرتغال می‌توان به مدارک لیسانس و فوق لیسانس به علاوه ریز نمرات آن‌ها، مدرک زبان انگلیسی، ۳ توصیه نامه از اساتید خود در کشور مبدا، رزومه قوی و علمی (که بتواند منجر به گرفتن بورسیه های تحصیلی شود) و انگیزه نامه اشاره کرد.

مشاوره با پرشین مهاجر

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید :